Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-02-02

Ewa Truszkowska

Strategiczne sygnalizowanie ceny, czyli dlaczego możesz się tanio najeść w Ikei

Szwedzka firma kojarzy się nam przede wszystkim z szerokim asortymentem mebli i wyposażenia wnętrz w dobrych cenach. Jak mają się do tego zaskakująco niskie ceny jedzenia w restauracji sklepów Ikei? Odpowiedź jest prosta – to przemyślana strategia.

Zestaw śniadaniowy za 3,99 zł, klopsiki wieprzowo-wołowe z puree za 7,99 zł czy deser za 3,99 zł – to tylko wybrane przykłady z menu restauracji szwedzkiej firmy. Do tego darmowa kawa lub herbata dla posiadaczy karty Ikea Family oraz słynne hot dogi, które w Polsce można kupić za symboliczną złotówkę.

Ikea nie próbuje zarobić na swoich restauracjach – wręcz przeciwnie, pewnie często musi do nich dokładać. Skąd taka strategia? Wyjaśnień takiej sytuacji może być kilka i wszystkie mogą mieć związek ze strategią biznesową szwedzkiego giganta.

Strategiczne sygnalizowanie ceny

Nie wiesz, ile zapłaciłbyś w Ikei za kanapę. Nie wiesz też, czy 2 tys. zł wystarczyłoby Ci tam na szafę. Ale będąc na zakupach w Ikei z wiszących wszędzie plakatów dowiesz się, ile w Ikei kosztują klopsiki, łosoś czy w końcu hot dog. I wiesz również, że cena za to ostatnie „danie” wynosząca 1 zł wydaje się zaskakująco niska i pewnie trudno będzie Ci znaleźć taką ofertę gdzieś indziej.

Widząc niskie ceny jedzenia podświadomie zakładasz więc, że pewnie meble są również w dobrej cenie. I zaczynasz utwierdzać się w przekonaniu, że nigdzie nie kupisz mebli taniej niż w Ikei.  Nie musi to być jednak prawda – szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę nie tylko cenę produktu, ale i jakość wykonania.

Im więcej czasu spędzisz w sklepie, tym więcej wydasz

Im więcej czasu spędzisz w sklepie, tym więcej wydasz pieniędzy. Działa tu prosty mechanizm – smaczny i tani posiłek sprzyja dobremu samopoczuciu oraz sprawia, że spędzisz w sklepie więcej czasu. A to już prosta droga do tego, byś wydał na meble więcej, niż początkowo planowałeś.

Oswajanie przestrzeni

Oczywiście strategia bazująca na oferowaniu klientom taniego jedzenia ma też „efekty uboczne”. Dla części osób Ikea staje się miejscem, w którym się stołują. Jednak nawet jeśli są osoby, które traktują Ikeę jak knajpkę z tanim jedzeniem i przychodzą tam tylko coś zjeść, szwedzkiej firmie to nie przeszkadza. W ten sposób klient oswaja się z przestrzenią Ikei, a gdy będzie chciał kupić meble, to zgadnij, o jakim sklepie pomyśli w pierwszej kolejności?

A jaką Ty masz strategię sygnalizowania ceny – czy robisz to w przemyślany sposób, czy w ogóle się nad tym nie zastanawiasz? Jaki wizerunek budujesz i jaką informację wysyłasz swoim klientom o poziomie usług i cen? Pamiętaj ‒ jeśli sam nie podpowiesz klientom, co mają o Tobie myśleć i jak mają Cię postrzegać, pozostawieni sami sobie mogą wysnuć niewłaściwe wnioski.

Weź więc przykład z Ikei i już dziś zastanów się nad swoją strategią!

Potrzebujesz strategii biznesowej, marketingowej lub doradztwa? Zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł