Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-05-05

Ewa Truszkowska

Skuteczność kampanii Google Adwords to nie tylko liczba konwersji

Przy prowadzeniu kampanii Google Adwords należy zawsze określić, na czym ma polegać konwersja, czyli co chcemy osiągnąć dzięki naszym działaniom. Trzeba jednak pamiętać, że faktyczna skuteczność kampanii Adwords często jest dużo większa niż liczba zanotowanych konwersji.

Czym jest konwersja?

O konwersji mówimy w sytuacji, gdy dany użytkownik w odpowiedzi na nasz przekaz marketingowy zrealizuje zadanie, jakie przed nim stawiamy. Wobec tego konwersja może więc być różnie zdefiniowana – wszystko bowiem zależy od celu kampanii marketingowej. Najprościej można to wytłumaczyć na przykładzie sklepów internetowych. W ich przypadku konwersją będzie dokonanie zakupu lub złożenie zamówienia pod wpływem przekazu marketingowego (np. w Google Adwords).

Jednak nawet w serwisach internetowych, które nie prowadzą bezpośredniej sprzedaży na stronie, można (i trzeba!) mierzyć konwersję. Celem stawianym przed użytkownikiem może być zapisanie się na newsletter, pobranie określonych materiałów, wejście na stronę z kontaktem czy choćby spędzenie odpowiednio długiego czasu na stronie i obejrzenie określonej liczby podstron.

Jak liczona jest konwersja w Google Adwords?

Kluczem do zrozumienia konwersji w przypadku prowadzenia kampanii internetowych w Google Adwords jest zrozumienie mechanizmu, w jaki Google je oblicza. Jeśli ustawioną przez nas konwersją jest np. złożenie zamówienia, to ta zostanie policzona w dwóch przypadkach:

  •  jeśli użytkownik klikając na reklamę Google Adwords wejdzie na stronę i dokona zamówienia,
  •  jeśli użytkownik, który wszedł na naszą stronę dzięki reklamie Google Adwords, nie złoży zamówienia od razu, ale wróci w ciągu trwania tzw. okna czasowe pomiaru konwersji i wtedy dokona zamówienia. Co to oznacza? Po wejściu na stronę z reklamy Google Adwords nasza wizyta zostaje odnotowana w pliku cookie na naszym komputerze. Jeśli powrócimy do tego serwisu w ciągu 30 dni (takie jest domyślne okno czasowe pomiaru konwersji, które w ustawieniach można zmienić) i dopiero wtedy dokonamy zakupu, ta konwersja zostanie policzona jako ta, dokonana dzięki reklamie Google Adwords.

Ważne z punktu mierzenia rzeczywistej skuteczności reklam w internecie Google Adwords było wprowadzenie mechanizmu pozwalający śledzić konwersję nawet w przypadku osób, które dokonują zakupu po pewnym czasie od pierwszej wizyty w sklepie. Bardzo często bowiem klienci najpierw zapoznają się z ofertą (także różnych sklepów), analizują ją i dopiero po pewnym czasie wracają, by dokonać zakupu.

Zmiana w sposobie zakupu przez klientów on-line

Niestety, samo okno konwersji nie wystarczy, aby uchwycić wszystkie zakupy, które są pochodną kampanii Google Adwords. Obecnie większość osób przegląda ofertę na innym urządzeniu niż na tym, z którego dokonuje potem zakupu, np. spora grupa osób szuka czegoś w pracy, a następnie kupuje w domu, lub przegląda ofertę na smartfonie bądź tablecie, a zakupu dokonuje na komputerze stacjonarnym.  Wystarczy też, że użytkownik na tym samym sprzęcie dokona zakupu, ale skorzysta z innej przeglądarki. We wszystkich powyższych przypadkach konwersja nie zostanie policzona.

Wnioski

Aby w pełni zmierzyć skuteczność kampanii Google Adwords, nie można patrzeć tylko na liczbę konwersji – ta stanowi wyłącznie punkt wyjścia. Należy przeanalizować całościowe wyniki sprzedaży, bo z pewnością część z nich będzie pochodziła z kampanii Google Adwords, mimo że liczba konwersji na to nie wskazuje.

Zanim więc stwierdzisz, że kampania w Google Adwords jest nieskuteczna lub nie zarabia na siebie, dobrze przeanalizuj całą swoją sprzedaż.

Jednak jeszcze ważniejsze jest to, żebyś w ogóle mierzył konwersję! Pamiętaj, że liczba kliknięć w twoją reklamę Google Adwords stanowi tylko koszt. Dopiero konwersja świadczy o tym, że coś zarobiłeś (lub zarobisz w przyszłości).

Dowiedz się więcej o tym jak poprawnie mierzyć skuteczność kampanii Google Adwords

Chcesz powierzyć prowadzenie kampanii Google Adwords ekspertom i zwiększyć sprzedaż? Dowiedz się więcej o naszej usłudze Marketing w wyszukiwarkach - prowadzenie kampanii Google Adwords

 

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł