Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2012-10-05

Ewa Truszkowska

Siła pierwszego wrażenia on-line

W Internecie dobre pierwsze wrażenie jest kluczowe dla odniesienia sukcesu w biznesie. Z tego powodu należy przywiązać dużą uwagę do tych elementów, które najczęściej podlegają ocenie przez użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową.

Według najnowszych badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych na Uniwersytecie Missouri (Missouri University of Science and Technology) osoba odwiedzająca daną stronę internetową wyrabia sobie pierwszą opinię na temat firmy lub marki w ciągu 0,2 sekundy. W ciągu kolejnych 2,6 sekundy utwierdza się w tej opinii. Krytyczne dla każdego biznesu jest więc zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, które elementy strony przyciągają największą uwagę. Powinno się więc im poświęcić największą uwagę podczas projektowania strony.

Przebieg badania Uczestnicy badania mieli za zadanie ocenić 25 stron internetowych spędzając po 20 sekund na każdej. Ocena miała skupiać się na atrakcyjności wizualnej i tzw. design factors. Badanie przeprowadzono używając kamery i urządzenia do badania ruchu gałek ocznych (eye-tracking software) uczestników badania, podczas testowania przez nich stron internetowych. Dzięki urządzeniu zgromadzono dane na temat długości skupiania uwagi na danym elemencie strony, zanim przesunięto wzrok na inną część strony. Wyniki Sekcje strony, które przyciągały najwięcej uwagi to:

  • Loga: uczestnicy badania spędzili około 6,48 sekundy skupiając uwagę na logo,
  • Menu nawigacji: prawie tyle samo czasu co na logo, 6,44 sekundy, uczestnicy badania studiowali menu na stronie
  • Pole wyszukiwarki: ten obszar przykłuwał uwagę przez dłużej niż 6 sekund,
  • Linki do serwisów społecznościowych - aż 5,95 sekundy. Pokazuje to jak wielką rolę odgrywają dzisiaj serwisy społecznościowe i chęć bycia zaangażowanym z Twoją marką
  • Główna grafika/zdjęcie na stronie - 5,94 sekundy
  • Treść - 5,59 sekundy.
  • Dolna część strony - 5,25 sekundy

Na podstawie przedstawionych wyników warto wysnuć najważniejsze wnioski :

  1. Warto inwestować w dobre logo. Jest ono wizytówką naszej firmy i często na jego podstawie wyrabiana jest opinia na nasz temat.
  2. Jednym z kluczowych elementów strony jest nawigacja - wpływa na usability. Jeśli użytkownik strony nie wie jak się po niej poruszać bardzo szybko ją opuści i z pewnością nie zostanie naszym klientem.
  3. Zaskakujące jest, że ludzie poświęcają tak wiele uwagi na wyszukiwarkę na stronie. Często niestety wyszukiwarki te są słabo dopracowane. Zdarza się, iż przez wyszukiwarkę na stronie nie można znaleźć produktu czy informacji, tymczasem wpisując to samo zapytanie wraz z nazwą sklepu/firmy do wyszukiwarki google momentalnie uzyskujemy pozytywny wynik.
  4. Krytyczna jest architektura informacji i odpowiednie zredagowanie tekstu na stronie. Jeśli treść jest źle napisana i źle rozmieszczona na stronie to nikt jej nie przeczyta. Tym samym nie przekona się, że warto skorzystać z usług naszej firmy.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł