Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-01-29

Ewa Truszkowska

Sekretny składnik strategii firmy, czyli co eksperci od design thinking wiedzą od dawna

Klient i jego potrzeby są najważniejsze. Dlatego właśnie dobre strategie biznesowe i marketingowe odpowiadają na realne potrzeby użytkowników, a nie zaś na takie, które według firmy użytkownicy powinni mieć.

Tworzenie nowego produktu zaczyna się zazwyczaj od określenia jego funkcji czy cech. Prace powinny jednak rozpoczynać się od znalezienia tzw. insightów konsumenkich, czyli niewypowiedzianych i często nieuświadomionych potrzeb klientów. W ich identyfikacji pomagają metody stosowane w design thinking, gdzie najważniejsze jest zrozumienie potrzeb, problemów i motywacji użytkowników.

Przykład wykorzystania design thinking w marketingu

Jedną z popularniejszych form aktywności na siłowniach jest spinning nazywany czasami indoor cycling. Dla osób, które nie miały okazji spróbować tego typu aktywności, warto wyjaśnić, że spinning polega na grupowej jeździe na specjalnych rowerach stacjonarnych zgodnie z instrukcjami wydwanymi przez trenera. A wszystko to odbywa się w rytmie muzyki.

Jest mnóstwo rodzajów rowerów spinningowych, część z nich ma już wyrobioną markę, a ich producenci silną pozycję na rynku. Wydawałoby się, że trudno będzie wejść na tak niszowy rynek nowej firmie. Tymczasem firma Peloton nie dość, że odważyła się to zrobić to jeszcze odniosła ogromny sukces. Można wobec tego zadać sobie pytanie, jak udało się odnieść sukces kolejnemu producentowi rowerów?

Sekret strategii marketingowych i biznesowych

Przepis na sukces – zrozumieć potrzeby klientów

Do tej pory rowery spinningowe były wykorzystywane głównie na siłowniach. Aby się tam wybrać, trzeba znaleźć czas, dopasować się do terminu zajęć, dojechać, a potem wrócić. I nagle z 45 minut, które chcemy przeznaczyć na ćwiczenia, robią nam się dwie godziny. A samotna jazda w domu jest nudna – do ćwiczeń dobre jest towarzystwo, przydaje się też motywujący trener. Producent roweru Peloton odkrył te potrzeby i pod nie wymyślił produkt.

Firma stworzyła rowery wyposażone w duży monitor lcd, który wyświetla nie tylko parametry jazdy, takie jak  prędkość czy stopień obciążenia, ale przede wszystkim pozwala zdalnie uczestniczyć w treningach spinningowych odbywających się na żywo. Jeśli akurat nie odpowiada nam godzina zajęć możemy odtworzyć jedno z tysięcy nagrań zrealizowanych w ich trakcie. W takim przypadku możemy wybrać interesujący nas rodzaj treningu, jego intensywność, prowadzącego, a także gatunek muzyki. Peloton zachował więc zalety treningu na siłowni, eliminując przy tym jego wady. Doskonale ilustruje to główny komuniakat marketingowy na stronie internetowej firmy – ,,Indoor cycling: reimagined for the home”. Kolejne hasło brzmi zaś,,Totally immersive and socially connected workout experience” i nawiązuje do wspólnych ćwiczeń. Nie ma tu więc podkreślania twardych, technicznych danych dotyczących sprzętu ‒ ważne są emocje z nim związane. 

Design thinking w marketingu

Nieprzypadkowo piszemy o dostosowaniu działań producenta rowerów Peloton do potrzeb użytkownika. Takie podejście jest nam wyjątkowo bliskie, szczególnie gdy w pracy z naszymi klientami korzystamy z ulepszonych przez nas metod design thinking w tworzeniu strategii biznesowych i marketingowych. Bardzo często trafiają do nas firmy, które nie wiedzą, dlaczego mają problem z odniesieniem sukcesu rynkowego. Nie wiedzą także, co muszą zrobić, by zwiększyć zyski.

Problemy firm, które do nas przychodzą często wynikają z niezrozumienia potrzeb klientów. Za bardzo koncentrują się one na swojej ofercie, a za mało na potrzebach klientów. Nie można bowiem zapominać, że - jak mówi stara anegdota - klient nie kupuje wietrła, tylko dziurę w ścianie. Z tego powodu zamiast koncentrować się na sprzedaży wierteł, pomóżmy naszym klientom osiągnąć potrzebny im efekt, czyli w tym przypadku dziurę w ścianie. Tak własnie zrobiła firma Peloton. Chcesz jeździć na rowerze spinningowym, ale nie masz czasu na wyprawy do siłowni? Nie ma problemu! My siłownię "dostarczymy" do Ciebie do domu.

Kluczowa przy budowie strategii jest zmiana myślenia i próba sprawienia, aby oferta naszej firmy i potrzeby klientów spotykały się, a nie mijały. W tym tkwi sekret skutecznych strategii biznesowych i marketingowych.

Zastanów się, czy rzeczywiście oferowany przez Ciebie produkt czy usługa idealnie pasują do potrzeb klientów i czy umiesz to jasno zakomunikować. A może tylko tak  Ci się wydaje?

Potrzebujesz strategii biznesowej, marketingowej lub doradztwa? Zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł