Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2012-10-12

Ewa Truszkowska

Pozycjonowanie czy Google Adwords – co przyczyni się do sukcesu Twojej firmy?

Aby odnieść sukces w Internecie nie wystarczy koncentrować się tylko na narzędziach, które sprowadzą potencjalnego klienta na Twoją stronę – to jest dopiero połowa sukcesu. Druga połowa to tak przygotowana strona internetowa, która przekona użytkownika do pozostania Twoim klientem.

Często w prasie tudzież języku potocznym można usłyszeć pojęcia "pozycjonowanie", "SEO", "adwords", "linki sponsorowane" itp. Co tak naprawdę oznaczają te słowa? SEO, z angielskiego search engine optymization, po polsku potocznie zwane jest pozycjonowaniem. Celem pozycjonowania jest sprawienie, aby po wpisaniu do wyszukiwarki, np. google , danego słowa kluczowego, nasza strona pojawiła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Teoretycznie wyszukiwarka ocenia zawartość strony (treść), jej atrakcyjność, częstość odwiedzania itp. i na tej podstawie buduje ranking wyświetlanych stron. W założeniu im strona ma ciekawszą treść tym lepiej oceniana jest przez wyszukiwarkę. Pracując więc nad ciągłym rozwojem swojego serwisu, dodając do niego coraz ciekawszą treść w dłuższym terminie można się w sposób naturalny wypozycjonować na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jest to jednak bardzo trudne i bardzo czasochłonne. W praktyce informatycy oferują „drogę na skróty” - usługę pozycjonowania poprzez "sztuczne" podbijanie liczby odwiedzin strony oraz tworzenie linków do niej prowadzących w skutek czego strona wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego. Należy jednak nadmienić, że coraz częściej Google walczy z próbami sztucznego pozycjonowania i gdy zauważy takie działania to usuwa stronę z wyników wyszukiwania i nie ma już od tego powrotu.

Zalety pozycjonowania:

  • Zaufanie internautów. Strony, które wyświetlają się na szczycie listy z wynikami wyszukiwania z założenia powinny być stronami najlepiej dopasowanymi na dane zapytanie. Są klikane częściej niż linki sponsorowane.
  • Brak kosztu za kliknięcie.

Wady pozycjonowania:

  • Skuteczność tylko pierwszych 10 stron (serwisów) w wynikach wyszukiwania. Statystki pokazują, że strony znajdujące się na dalszych pozycjach wyników wyszukiwania są bardzo rzadko odwiedzane.
  • Wysoki koszt i nakład czasu, który trzeba poświęcić na pracę nad stroną i jej pozycjonowaniem.
  • Brak pewności znalezienia się w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania.
  • Blokowanie przez Google stron, które są zbyt agresywnie pozycjonowane przez informatyków.
  • Brak wpływu na słowa kluczowe, na które wyświetla się nasza strona.
  • Brak wpływu na podstronę na którą przekierowywany jest internauta.
  • Brak pełnej kontroli dotyczącej treści wyświetlanego komunikatu.

Inną formą zaistnienia na szczycie listy z wynikami wyszukiwania jest skorzystanie z tzw. linków sponsorowanych, które w wyszukiwarce Google nazywają się "google adwords". Przy każdym wyszukaniu google wyświetla 8 linków reklamowych - 3 na szczycie listy i 5 z boku. Linki te oznaczone są jako sponsorowane. Każda reklama ma tytuł, dwie linijki tekstu oraz link do danej strony. Reklamodawca płaci firmie Google za każde kliknięcie i przekierowanie na swoją stronę, ale nie za wyświetlenie.

Zalety google adwords:

  •  Możliwość wyselekcjonowania grupy docelowej na podstawie:
    • lokalizacji,
    • używanej technologii,
    • pory dnia w jakiej wyświetla się reklama. itp.
  • Kontrola słów kluczowych, na  które wyświetlana jest dana reklama. Możliwość przeprowadzenia analizy słów kluczowych w celu najoptymalniejszego ich doboru.
  • Płacenie tylko za wynik (kliknięcie).
  • Kontrola budżetu -  możliwość ustalenia maksymalnego miesięcznego budżetu na reklamę.
  • Kontrola podstrony, na którą przekierowywany jest internauta po kliknięciu w reklamę (potencjalny klient od razu znajduje się na podstronie z treścią, która skłoniła go do kliknięcia w reklamę, a nie na ogólnej stronie głównej)
  • Możliwość zredagowania treści reklamy, w celu uwypuklenia zalet i przewag naszej działalności. Dobrze zredagowana reklama musi być bardzo precyzyjna, aby po jej przeczytaniu dokładnie było wiadomo, czego można się spodziewać po kliknięciu w link i wejściu na naszą stronę. W ten sposób klikać będą tylko osoby potencjalnie zainteresowane naszymi usługami. Warto pamiętać, że samo kliknięcie stanowi dla nas tylko koszt. Warto więc, aby dzięki dobrze przygotowanej kampanii, w nasze reklamy klikała tylko wyselekcjonowana grupa docelowa, która nie opuści strony w sekundę po wejściu na nią.
  • Mierzalność wyników. Dzięki mierzeniu konwersji można obliczyć swój zwrot z inwestycji (z ang. ROI, Return on Investment).  Konwersja jest to osiągnięcie celu, jaki jest wyznaczony dla danej strony. W przypadku sklepu internetowego konwersją będzie dokonanie zakupu. Wystarczy tak prowadzić kampanię, aby koszt google adwords był niższy niż zysk z google adwords.  Dobrze zarządzane google adwords stają się więc źródłem przychodu, a nie źródłem kosztu 

Wady google adwords

  • Mniejsze zaufanie do linków sponsorowanych, aniżeli do organicznych wyników wyszukiwania.
  • Koszt za każde kliknięcie - w zależności od nasilenia konkurencji  i popularności słowa kluczowego jedno kliknięcie kosztuje od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych.

     

Czy istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie co jest bardziej efektywne - pozycjonowanie czy google adwords? Na pewno szkoda pieniędzy na informatyków, którzy sztucznie będą podbijać stronę, gdyż jeśli w efekcie zostanie się ukaranym i usuniętym z Googla to będzie to zbyt wysoka cena. Jeśli nie ma kogoś w wyszukiwarce Google to tak jakby nie było go w Internecie. Natomiast jeśli chodzi o pytanie dotyczące google adwords i pozycjonowania naturalnego  to na pewno warto korzystać z obu tych narzędzi równocześnie. Wspólnym mianownikiem dla google adwords i dla pozycjonowania jest dobra strona internetowa z bogatą treścią. Poprzez dodawanie interesującej dla użytkownika treści naturalnie wypozycjonujemy się na coraz wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście zajmie to sporo czasu. Dlatego warto wesprzeć się google adwords, dzięki którym szybciej jesteśmy w stanie zwiększyć ruch na stronie. Natomiast i tak, aby google adwords przyniosło efekt to potencjalny klient oprócz wejścia na stronę musi jeszcze chcieć na niej pozostać, a więc musi na niej znaleźć treść, która spełni jego oczekiwania. Innymi słowy najistotniejsza jest dobrze zrobiona strona internetowa, która powinna być cały czas ulepszana oraz całościowa strategia marketingowa, czyli zbudowanie naszej przewagi wobec konkurencji i odpowiednie przedstawienie jej potencjalnemu klientowi. Aby strona internetowa mogła przekonać klienta do skorzystania z usługi musi być dobrze zaprojektowana zarówno pod kątem marketingowym jak i web usability i architektury informacji.  Sprowadzenie potencjalnego klienta na naszą stronę, czy to przez pozycjonowanie czy też przez google adwords,  to dopiero połowa sukcesu. Musi ona jeszcze przekonać potencjalnego klienta do skorzystania z naszych usług. W przeciwnym razie nasz potencjalny klient i tak stanie się faktycznym klientem konkurencji.

 

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł