Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2012-11-15

Ewa Truszkowska

Koniec z HIPPOpotamem, czyli skuteczniejszy marketing dzięki A/B testing

Dzięki przeprowadzaniu A/B testów można uniknąć wielu błędów, a co za tym idzie, zaoszczędzić wiele pieniędzy. Era intuicji powoli się kończy – teraz nadszedł czas podejmowania decyzji na podstawie wyników badań ilościowych. I to wszystko niemal za darmo…

Nawet najmniejsze zmiany na stronie jak np. kolor, wybór zdjęcia, tekst, czcionka, kształt przycisku, jego wielkość i miejsce na stronie mogą mieć bardzo duży wpływ na sukces strony i konwersję. Z tego powodu projektując stronę lub ją optymalizując warto przeprowadzać A/B testy.

A/B testy polegają na równoległym uruchomieniu dwóch wariantów strony i następnie analizowaniu przy którym wariancie nastąpiła wyższa konwersja. Dzięki A/B testom nowe pomysły, w każdej chwili mogą być testowane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można uniknąć wielu błędów.

W wielu przedsiębiorstwach, zwłaszcza dużych korporacjach, najczęściej wszelkie decyzje dotyczące projektu strony nie były poparte żadnymi badaniami, a jedynie były podejmowane na podstawie tzw. HIPPO – “highest-paid person’s opinion.” (tłum. "opinii osoby z najwyższą pensją") Ekspert Google Analytics, Avinash Kaushik, twierdzi, że “Most websites suck because HiPPOs create them.” (tłum. „Większość stron internetowych jest do niczego, ponieważ tworzą je HIPPO”).

A/B testy zrewolucjonizowały projektowanie stron internetowych, ponieważ teraz nie trzeba już opierać się na intuicji, ale można w każdej chwili przeprowadzić badania ilościowe, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów.

Warto dodać, że koncepcję A/B testów można wykorzystać w wielu sytuacjach, nie tylko podczas projektowania stron. Można np. zbadać skuteczność reklamy (np. w google adwords) i sprawdzić która przynosi większe efekty. Można zoptymalizować kampanię mailingową, publikowany newsletter itp. Co jednak zaskakujące można zoptymalizować również kampanię off-line! Jeśli reklama np. w prasie ma odsyłać do strony internetowej można na każdym wariancie reklamy podać minimalnie zmieniony adres URL i dzięki temu sprawdzić, która reklama prasowa była bardziej skuteczna, gdyż wygenerowała więcej wejść.

Wykorzystanie A/B testów może przyczynić się do znacząco lepszych efektów, a co za tym idzie, do zwiększenia przychodów. Warto więc z testów korzystać, gdyż często to co nam wydaje się lepsze wcale nie musi takie być w opinii użytkowników. Dzięki testom możemy opierać nasze decyzje na danych ilościowych, a nie jedynie na intuicji.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł