szybki kontakt: +48 61 67-00-393 | zapytaj@truszkowski.pl | G+

zadzwoń
61 67-00-393

napisz
zapytaj@truszkowski.pl

odwiedź nas
ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Blog TRUSZKOWSCY O BIZNESIE

Koniec z HIPPOpotamem, czyli skuteczniejszy marketing dzięki A/B testing

Opublikowano 2012-11-15

Dzięki przeprowadzaniu A/B testów można uniknąć wielu błędów, a co za tym idzie, zaoszczędzić wiele pieniędzy. Era intuicji powoli się kończy – teraz nadszedł czas podejmowania decyzji na podstawie wyników badań ilościowych. I to wszystko niemal za darmo…

Nawet najmniejsze zmiany na stronie jak np. kolor, wybór zdjęcia, tekst, czcionka, kształt przycisku, jego wielkość i miejsce na stronie mogą mieć bardzo duży wpływ na sukces strony i konwersję. Z tego powodu projektując stronę lub ją optymalizując warto przeprowadzać A/B testy.

A/B testy polegają na równoległym uruchomieniu dwóch wariantów strony i następnie analizowaniu przy którym wariancie nastąpiła wyższa konwersja. Dzięki A/B testom nowe pomysły, w każdej chwili mogą być testowane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można uniknąć wielu błędów.

W wielu przedsiębiorstwach, zwłaszcza dużych korporacjach, najczęściej wszelkie decyzje dotyczące projektu strony nie były poparte żadnymi badaniami, a jedynie były podejmowane na podstawie tzw. HIPPO – “highest-paid person’s opinion.” (tłum. "opinii osoby z najwyższą pensją") Ekspert Google Analytics, Avinash Kaushik, twierdzi, że “Most websites suck because HiPPOs create them.” (tłum. „Większość stron internetowych jest do niczego, ponieważ tworzą je HIPPO”).

A/B testy zrewolucjonizowały projektowanie stron internetowych, ponieważ teraz nie trzeba już opierać się na intuicji, ale można w każdej chwili przeprowadzić badania ilościowe, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów.

Warto dodać, że koncepcję A/B testów można wykorzystać w wielu sytuacjach, nie tylko podczas projektowania stron. Można np. zbadać skuteczność reklamy (np. w google adwords) i sprawdzić która przynosi większe efekty. Można zoptymalizować kampanię mailingową, publikowany newsletter itp. Co jednak zaskakujące można zoptymalizować również kampanię off-line! Jeśli reklama np. w prasie ma odsyłać do strony internetowej można na każdym wariancie reklamy podać minimalnie zmieniony adres URL i dzięki temu sprawdzić, która reklama prasowa była bardziej skuteczna, gdyż wygenerowała więcej wejść.

Wykorzystanie A/B testów może przyczynić się do znacząco lepszych efektów, a co za tym idzie, do zwiększenia przychodów. Warto więc z testów korzystać, gdyż często to co nam wydaje się lepsze wcale nie musi takie być w opinii użytkowników. Dzięki testom możemy opierać nasze decyzje na danych ilościowych, a nie jedynie na intuicji.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z poniższych przycisków.

Nasze porady biznesowe
w Twojej skrzynce. Co tydzień.

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co dwa tygodnie.

Nie pozwól żeby Twoja konkurencja była mądrzejsza od Ciebie.

Żadnych ofert handlowych. Rezygnacja jednym kliknięciem!

Ewa Truszkowska

Ekspert w dziedzienie marketingu. Członek American Marketing Association. Autorka artykułów i opracowań naukowych na temat marketingu. Ma bogate doświadczenie w zakresie strategii marketingowych, które zdobyła w Stanach Zjednoczonych i Polsce. Pracowała dla największych marek na polskim rynku. Była jedną z pierwszych osób zajmujących się marketingiem centrów handlowych w Polsce.

dr Jacek Truszkowski

Doktor nauk ekonomicznych. Wykładowca akademicki. Autor artykuł naukowych, książek i podręczników dla studentów. Od lat 90. zajmuje się tematyką marketingu cyfrowego. Tworzył pierwsze start-upy w Polsce.

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie Google Adwords - Adpresso - Poznań