szybki kontakt: +48 61 67-00-393 | zapytaj@truszkowski.pl | G+

zadzwoń
61 67-00-393

napisz
zapytaj@truszkowski.pl

odwiedź nas
ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Blog TRUSZKOWSCY O BIZNESIE

Cztery powody, dla których potrzebujesz kalendarza wydawniczego w swojej firmie

Opublikowano 2016-02-10

Content marketing, czyli docieranie do klientów z wykorzystaniem treści, to jeden z najgorętszych trendów na świecie, coraz popularniejszy również w Polsce. Niestety, większość firm prowadzi działania marketingowe bez strategii i z doskoku. Tymczasem do uporządkowania pracy wystarczy stworzenie kalendarza wydawniczego. Bez niego szkoda zawracać sobie głowę content marketingiem, bo i tak nie przyniesie on oczekiwanych efektów.

Czym jest content marketing?

Content marketing jest to działanie biznesowe (marketingowe), polegające na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, interesujących treści. Ma to na celu przyciągnięcie jasno zdefiniowanych i rozpoznanych odbiorców w celu osiągnięcia zakładanego celu biznesowego ‒ zazwyczaj zwiększenia sprzedaży. Generalnie chodzi o to, że dzięki wykorzystaniu content marketingu przechodzimy od wynajmowania powierzchni w mediach do jej posiadania. Jest też przejściem od przeszkadzania do dostarczania wartości i pomagania.

Content marketing niejedno ma imię

Oczywiście, nie każda firma musi publikować własny magazyn, jak robi to na przykład nowojorski start-up Casper, producent materaców i jednocześnie wydawca magazynu poświęconego spaniu. Nie trzeba od razu skakać na głęboką wodę ‒ w przypadku większości firm w zupełności wystarczy zwykły firmowy blog. Aby przyniósł on jakiekolwiek owoce, treści tam zamieszczane muszą być podporządkowane zbudowanej wcześniej strategii content marketingowej. Musi on także być prowadzony w sposób systematyczny. I tutaj z pomocą przychodzi właśnie kalendarz wydawniczy.

Czym jest kalendarz wydawniczy?

To narzędzie doskonale znane wszystkim tym, którzy pracowali w mediach tradycyjnych. Osobom niewtajemniczonym wyjaśniamy, że kalendarz służy do zaprezentowania w sposób wizualny harmonogramu publikowania treści. Zazwyczaj przyjmuje on formę zbliżoną do kalendarza, który zna każdy z nas. Zamiast wydarzeń naniesione są na niego tytuły treści (np. wpisów na blogu), które mają być opublikowane danego dnia. Często uzupełniane są one o dodatkowe szczegóły, np. autor, kanał dystrybucji treści, itp.

Jakie formy może mieć kalendarz wydawniczy?

Kalendarz wydawniczy w działaniach content marketingowych najczęściej przyjmuje formę najzwyklejszego arkusza kalkulacyjnego np. w programie MS Excel. Wiersze opisane są datami, a kolumny parametrami, takimi jak na przykład:

Alternatywnym rozwiązaniem w stosunku do arkusza kalkulacyjnego jest wykorzystanie kalendarza: drukowanego lub elektronicznego (np. Google Calendar).

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest użycie specjalnego oprogramowania komputerowego.

Dlaczego potrzebujesz kalendarza wydawniczego?

Można wymienić co najmniej 4 powody, dla których Twoja firma go potrzebuje:

  1. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie strategiczne. Content marketing przynosi efekty w długiej perspektywie. Ponieważ efektów nie widać od razu, konieczne jest ustalenie przemyślanej strategii i trzymanie się jej. Jedynym sposobem na realizację tak ambitnego przedsięwzięcia jest zastosowanie kalendarza wydawniczego. Dzięki niemu widzimy całokształt naszych działań, a nie koncentrujemy się tylko na pojedynczych wpisach, jak to zwykle w praktyce bywa.
  2. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie zarządzania zespołem. To stwierdzenie nabiera szczególnego znaczenia, jeśli weźmie się pod uwagę, że w działania z zakresu content marketingu powinni być zaangażowani pracownicy całej firmy. W kalendarzu możemy przypisać poszczególnym osobom zadania oraz terminy ich wykonania. Dzięki temu każdy doskonale wie, za co jest odpowiedzialny i kiedy musi wywiązać się z przypisanego zadania.
  3. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie gwarantujące regularność i ciągłość. Regularne publikowanie treści stanowi jeden z kluczowych warunków sukcesu działań w zakresie content marketingu. Codziennie na świecie publikowanych jest kilka milionów nowych wpisów na blogach. Stałych czytelników mają jednak tylko te aktualizowane regularnie. Dzięki kalendarzowi wydawniczemu jesteś w stanie z dużym wyprzedzeniem zaplanować publikację określonych treści, dzięki czemu masz czas, aby należycie je przygotować i wpasować pracę nad nimi w swój napięty grafik.
  4. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie służące zbieraniu inspiracji i pomysłów. Momenty przebłysków geniuszu przychodzą nieoczekiwanie – np. gdy jesteśmy w autobusie, pod prysznicem, w kinie itp. Jeśli nie ma jednego miejsca, gdzie wszystkie osoby pracujące nad content marketingiem będą mogły gromadzić swoje pomysły, wiele z tych najbardziej wartościowych najprawdopodobniej bezpowrotnie przepadnie. Jednak kalendarz wydawniczy spełnia ważniejszą rolę niż każde inne narzędzie służące gromadzeniu pomysłów. Dzięki niemu możemy na bieżąco sprawdzać, czy poszczególne pomysły wpisują się w naszą strategię content marketingową.

Podsumowanie

Działania Twojej firmy w zakresie content marketingu muszą mieć charakter strategiczny, aby przyniosły jakikolwiek efekt. Kalendarz wydawniczy stanowi jeden z kluczowych dokumentów pozwalających nadać mu taki charakter. Dzięki niemu będziesz mógł zaplanować działania Twojego zespołu w nadchodzącym czasie, przedstawić w sposób wizualny działania zmierzające do realizacji strategii content marketingowej, rozdzielić obowiązki i kontrolować postępy w realizacji postawionych celów.

Pamiętaj – w Polsce jeszcze niewiele firm korzysta z takich rozwiązań jak kalendarz wydawniczy, dlatego może on stać się Twoją tajną bronią w walce z konkurencją.

Potrzebujesz doradztwa lub strategii marketingowej? Zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z poniższych przycisków.

Nasze porady biznesowe
w Twojej skrzynce. Co tydzień.

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co dwa tygodnie.

Nie pozwól żeby Twoja konkurencja była mądrzejsza od Ciebie.

Żadnych ofert handlowych. Rezygnacja jednym kliknięciem!

Ewa Truszkowska

Ekspert w dziedzienie marketingu. Członek American Marketing Association. Autorka artykułów i opracowań naukowych na temat marketingu. Ma bogate doświadczenie w zakresie strategii marketingowych, które zdobyła w Stanach Zjednoczonych i Polsce. Pracowała dla największych marek na polskim rynku. Była jedną z pierwszych osób zajmujących się marketingiem centrów handlowych w Polsce.

dr Jacek Truszkowski

Doktor nauk ekonomicznych. Wykładowca akademicki. Autor artykuł naukowych, książek i podręczników dla studentów. Od lat 90. zajmuje się tematyką marketingu cyfrowego. Tworzył pierwsze start-upy w Polsce.

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie Google Adwords - Adpresso - Poznań