Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-02-10

Ewa Truszkowska

Cztery powody, dla których potrzebujesz kalendarza wydawniczego w swojej firmie

Content marketing, czyli docieranie do klientów z wykorzystaniem treści, to jeden z najgorętszych trendów na świecie, coraz popularniejszy również w Polsce. Niestety, większość firm prowadzi działania marketingowe bez strategii i z doskoku. Tymczasem do uporządkowania pracy wystarczy stworzenie kalendarza wydawniczego. Bez niego szkoda zawracać sobie głowę content marketingiem, bo i tak nie przyniesie on oczekiwanych efektów.

Czym jest content marketing?

Content marketing jest to działanie biznesowe (marketingowe), polegające na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, interesujących treści. Ma to na celu przyciągnięcie jasno zdefiniowanych i rozpoznanych odbiorców w celu osiągnięcia zakładanego celu biznesowego ‒ zazwyczaj zwiększenia sprzedaży. Generalnie chodzi o to, że dzięki wykorzystaniu content marketingu przechodzimy od wynajmowania powierzchni w mediach do jej posiadania. Jest też przejściem od przeszkadzania do dostarczania wartości i pomagania.

Content marketing niejedno ma imię

Oczywiście, nie każda firma musi publikować własny magazyn, jak robi to na przykład nowojorski start-up Casper, producent materaców i jednocześnie wydawca magazynu poświęconego spaniu. Nie trzeba od razu skakać na głęboką wodę ‒ w przypadku większości firm w zupełności wystarczy zwykły firmowy blog. Aby przyniósł on jakiekolwiek owoce, treści tam zamieszczane muszą być podporządkowane zbudowanej wcześniej strategii content marketingowej. Musi on także być prowadzony w sposób systematyczny. I tutaj z pomocą przychodzi właśnie kalendarz wydawniczy.

Czym jest kalendarz wydawniczy?

To narzędzie doskonale znane wszystkim tym, którzy pracowali w mediach tradycyjnych. Osobom niewtajemniczonym wyjaśniamy, że kalendarz służy do zaprezentowania w sposób wizualny harmonogramu publikowania treści. Zazwyczaj przyjmuje on formę zbliżoną do kalendarza, który zna każdy z nas. Zamiast wydarzeń naniesione są na niego tytuły treści (np. wpisów na blogu), które mają być opublikowane danego dnia. Często uzupełniane są one o dodatkowe szczegóły, np. autor, kanał dystrybucji treści, itp.

Jakie formy może mieć kalendarz wydawniczy?

Kalendarz wydawniczy w działaniach content marketingowych najczęściej przyjmuje formę najzwyklejszego arkusza kalkulacyjnego np. w programie MS Excel. Wiersze opisane są datami, a kolumny parametrami, takimi jak na przykład:

  • tytuł,
  • rodzaj treści,
  • persona, czyli archetyp osoby, dla której wpis zostanie stworzony,
  • data stworzenia,
  • osoba, która przygotuje treść,
  • kanał publikacji,
  • data publikacji.

Alternatywnym rozwiązaniem w stosunku do arkusza kalkulacyjnego jest wykorzystanie kalendarza: drukowanego lub elektronicznego (np. Google Calendar).

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest użycie specjalnego oprogramowania komputerowego.

Dlaczego potrzebujesz kalendarza wydawniczego?

Można wymienić co najmniej 4 powody, dla których Twoja firma go potrzebuje:

  1. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie strategiczne. Content marketing przynosi efekty w długiej perspektywie. Ponieważ efektów nie widać od razu, konieczne jest ustalenie przemyślanej strategii i trzymanie się jej. Jedynym sposobem na realizację tak ambitnego przedsięwzięcia jest zastosowanie kalendarza wydawniczego. Dzięki niemu widzimy całokształt naszych działań, a nie koncentrujemy się tylko na pojedynczych wpisach, jak to zwykle w praktyce bywa.
  2. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie zarządzania zespołem. To stwierdzenie nabiera szczególnego znaczenia, jeśli weźmie się pod uwagę, że w działania z zakresu content marketingu powinni być zaangażowani pracownicy całej firmy. W kalendarzu możemy przypisać poszczególnym osobom zadania oraz terminy ich wykonania. Dzięki temu każdy doskonale wie, za co jest odpowiedzialny i kiedy musi wywiązać się z przypisanego zadania.
  3. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie gwarantujące regularność i ciągłość. Regularne publikowanie treści stanowi jeden z kluczowych warunków sukcesu działań w zakresie content marketingu. Codziennie na świecie publikowanych jest kilka milionów nowych wpisów na blogach. Stałych czytelników mają jednak tylko te aktualizowane regularnie. Dzięki kalendarzowi wydawniczemu jesteś w stanie z dużym wyprzedzeniem zaplanować publikację określonych treści, dzięki czemu masz czas, aby należycie je przygotować i wpasować pracę nad nimi w swój napięty grafik.
  4. Kalendarz wydawniczy jako narzędzie służące zbieraniu inspiracji i pomysłów. Momenty przebłysków geniuszu przychodzą nieoczekiwanie – np. gdy jesteśmy w autobusie, pod prysznicem, w kinie itp. Jeśli nie ma jednego miejsca, gdzie wszystkie osoby pracujące nad content marketingiem będą mogły gromadzić swoje pomysły, wiele z tych najbardziej wartościowych najprawdopodobniej bezpowrotnie przepadnie. Jednak kalendarz wydawniczy spełnia ważniejszą rolę niż każde inne narzędzie służące gromadzeniu pomysłów. Dzięki niemu możemy na bieżąco sprawdzać, czy poszczególne pomysły wpisują się w naszą strategię content marketingową.

Podsumowanie

Działania Twojej firmy w zakresie content marketingu muszą mieć charakter strategiczny, aby przyniosły jakikolwiek efekt. Kalendarz wydawniczy stanowi jeden z kluczowych dokumentów pozwalających nadać mu taki charakter. Dzięki niemu będziesz mógł zaplanować działania Twojego zespołu w nadchodzącym czasie, przedstawić w sposób wizualny działania zmierzające do realizacji strategii content marketingowej, rozdzielić obowiązki i kontrolować postępy w realizacji postawionych celów.

Pamiętaj – w Polsce jeszcze niewiele firm korzysta z takich rozwiązań jak kalendarz wydawniczy, dlatego może on stać się Twoją tajną bronią w walce z konkurencją.

Potrzebujesz doradztwa lub strategii marketingowej? Zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł