Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-04-12

Ewa Truszkowska

Kalendarz działań marketingowych, czyli Twoja tajna broń w walce z konkurencją

Niemalże do znudzenia powtarzamy i wciąż będziemy powtarzać, że kluczem do sukcesu jest posiadanie strategii marketingowej i konsekwentne jej wdrażanie. Bez strategii pieniądze przeznaczone na marketing są najczęściej wyrzucane w błoto. Jak temu zaradzić? Pomocny może być kalendarz działań marketingowych.

Dlaczego tak często mamy problem z wdrażaniem strategii? Winne jest samo życie! Jesteśmy tak zajęci bieżącymi sprawami, zleceniami i kontaktami z klientami, że nie mamy czasu na myślenie strategiczne. Zawsze są pilniejsze rzeczy do zrobienia, tylko od czasu do czasu zdarzają się tzw. marketingowe „wrzutki” – pomysły na zrobienie reklamy, kampanii na Facebooku, materiałów promocyjnych czy gadżetów na odbywające się wkrótce targi.

Takie działania oznaczają tylko chaos, strzelanie na ślepo, omijanie tego, co zapisane zostało w strategii i kompletny brak skuteczności. Możesz jednak temu zaradzić.

Kalendarz działań marketingowych pomoże Ci we wdrażaniu strategii

W kalendarzu działań marketingowych możesz rozplanować konkretne działania na rok do przodu, z rozbiciem na konkretne miesiące. To pozwoli Ci uwzględnić święta, długie weekendy czy urlopy. Dzięki temu będziesz wiedział, z jakim wyprzedzeniem planować poszczególne zadania, np. do akcji bożonarodzeniowych możesz przygotowywać się już w listopadzie.

7 powodów, dla których warto prowadzić kalendarz działań marketingowych

Jeśli jeszcze nie przekonała Cię koncepcja posiadania kalendarza działań marketingowych, to powinno to zrobić 7 następujących powodów:

1) koniec z chaosem i przypadkowością – nie działasz chaotycznie, nerwowo, lecz sukcesywnie przez cały rok pracujesz nad działaniami marketingowymi, realizując wcześniejsze założenia;

2) eliminacja nieskutecznych działań – masz pewność, że każde działanie marketingowe wynika ze strategii, jest dobrze przemyślane i trafia z przekazem do właściwej grupy docelowej, czyli Twoich potencjalnych klientów; dzięki odpowiednim działaniom przekazywany komunikat nie jest przypadkowy, lecz jasno odpowiada na potrzeby Twoich klientów;

3) gwarancja rozwoju Twojej firmy – dzięki pracy z kalendarzem działań marketingowych wiesz, że Twoja firma się rozwija, a realizacja zadań strategicznych pozwala Ci wyprzedzić konkurencję i – co najważniejsze – nie dajesz się wyprzedzić innym;

4) angażujesz wszystkich pracowników – dzięki usystematyzowanym, prowadzonym regularnie przez cały rok działaniom marketingowym wszyscy pracownicy znają pozycjonowanie firmy, założenia strategiczne oraz unique value proposition, czyli unikalną wartość dla klienta; jeśli o tych kwestiach zespół słyszy tylko raz – podczas prezentacji strategii ‒ to trudno potem oczekiwać od pracowników, by wdrażali strategie i by była ona skuteczna;

5) wzrost skuteczności działań marketingowych – dzięki kalendarzowi wzrastają zyski i ROI (zwrot z nakładów na marketing) ‒ działania marketingowe są przemyślane i razem składają się na większą całość, przez co są skuteczniejsze;

6) lepsze zarządzanie środkami finansowymi i płynnością firmy – prowadzenie działań marketingowych w sposób przemyślany i uporządkowany przez cały rok sprawia, że możesz starać się eliminować sezonowość w przychodach, nasilając działania marketingowe w okresach charakteryzujących się gorszą sprzedażą; dodatkowo wydatki na marketing mogą być racjonalnie rozłożone na okres całego roku;

7) samodyscyplina i droga do doskonalenia – kalendarz stanowi bodziec do ciągłego myślenia o działaniach strategicznych i to tak naprawdę jest najważniejszy powód, by wprowadzić kalendarz działań marketingowych.

W sytuacji, gdy kolejne miesiące upływają nam na pogoni za klientami, zleceniami czy bieżącymi sprawami, nie myślimy o wdrażaniu strategii marketingowej. Nagle, gdy zaczyna brakować klientów, a w firmie robi się nerwowo, zaczynamy myśleć, co zrobić, aby ratować sytuację.

Ale chaotyczne i nerwowe ruchy najczęściej nie przynoszą efektu. To tak jak z dietą – jeśli przez cały rok nie myślisz o racjonalnym odżywianiu i nie ruszasz się, to co prawda możesz zastosować dietę tydzień przed urlopem, ale niewiele to pomoże. Podobnie wygląda sprawa z podejmowaniem desperackich działań marketingowych, jeśli przez wiele lat nic nie robiliśmy w tym kierunku.

Strategia marketingowa firmy to duża przewaga – nie zmarnuj jej

Jeśli masz już strategię, zajrzyj do niej i wypisz wszystkie ważne działania, które powinieneś wdrożyć. Rozpisz je w kalendarzach – swoim oraz wszystkich pracowników, którzy będą odpowiadać za poszczególne zadania. Bądź uczciwy wobec siebie i nie odpuszczaj – realizuj część zadań samodzielnie i kontroluj, czy zespół również pilnuje swoich obowiązków.

Kalendarz działań marketingowych to Twoja tajna broń w starciu z konkurencją – jego prowadzenie na pewno przełoży się na wzrost zysków w Twojej firmie.

Jeśli potrzebujesz doradztwa w zakresie marketingu zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł