Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-04-28

Ewa Truszkowska

Jedno kliknięcie do złożenia zamówienia to za dużo

W Polsce składanie zamówienia w sklepach internetowych bardziej przypomina bieg po torze z przeszkodami niż niedzielny spacer. Nie wystarczy proste złożenie zamówienia, trzeba się rejestrować i podawać masę nieistotnych danych. To wszystko trwa – czasem nawet dłużej niż wybór produktu, który chcemy kupić. A przecież im prostszy proces zakupu, tym większa szansa na sprzedaż.

Długi i skomplikowany proces zakupu oznacza spore ryzyko, że klient się podda i nie sfinalizuje transakcji. W sklepie stacjonarnym rzadko zdarza nam się widzieć porzucony koszyk, natomiast w Internecie porzucanie koszyków z zakupami to prawdziwa plaga, przez którą właściciele sklepów tracą pieniądze – pisaliśmy już o tym w we wpisie Dlaczego aż 68 proc. klientów porzuca koszyk w sklepie internetowym i w jaki sposób obniżyć tę wartość?

Tymczasem duże zagraniczne sklepy internetowe już od lat stosują zasadę, że im będzie prostsza forma  zakupu, tym większa sprzedaż. Światowy gigant Amazon już w 1999 roku opatentował mechanizm kupowania za pomocą jednego kliknięcia.

Co jest lepsze od jednego kliknięcia? Brak kliknięcia

Amerykańska pizzeria Dominos znana jest z tego, że wykorzystuje nowoczesne technologie do uproszczenia procesu zamawiania. Jednym z jej rozwiązań jest nowa aplikacja Zero Click. Wystarczy stworzyć w niej swój profil, podać dane, adres dostawy i wprowadzić domyślne zamówienia, czyli te pizze, które najczęściej zamawiamy. Nie trzeba już potem wpisywać tych danych ponownie ‒ po uruchomieniu aplikacji zaczyna bić licznik i jeśli w ciągu 10 sekund go nie zatrzymamy, nasze domyślne zamówienie zostanie automatycznie przesłane do pizzerii.

Pracownicy Dominos prawdopodobnie przeanalizowali składane zamówienia, przeprowadzili też badania  wśród swoich klientów i  dzięki temu zaobserwowali, że bardzo często klienci dokonują tych samych zamówień ‒ mają ulubioną pizzę, zamawiają też ich określoną liczbę. Wychodząc naprzeciw swoim klientom, wykorzystali tę obserwację i wprowadzili aplikację Zero Click, która maksymalnie upraszcza składanie zamówienia.

Kupowanie musi być tak łatwe, jak to tylko możliwe

Jeśli sprzedajesz jakiekolwiek produkty w sieci, myśl zawsze o tzw. user experience, czyli o odczuciach klientów i ich potrzebach (pisaliśmy też o tym w jednym z naszych wcześniejszych wpisów Jak stworzyć personę, czyli archetyp idealnego klienta).

Jak ognia wystrzegaj się gotowych rozwiązań technologicznych. Zdecydowanie lepiej przygotuj odpowiedni system mając w głowie potrzeby swoich klientów. Proces zamówień powinien być tak prosty i szybki, jak to tylko możliwe. Im bardziej ułatwisz klientowi kupowanie, tym większa szansa na to, że sprzedasz produkt, a klient chętnie do Ciebie wróci.

Chcesz sprawdzić czy Twój sklep internetowy może generować większą sprzedaż? Dowiedz się więcej o naszej usłudze Optymalizacja sklepów internetowych.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł