Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2012-11-23

Ewa Truszkowska

Jednak rozmiar ma znaczenie!

Większość stron internetowych jest mało czytelnych dla użytkownika z powodu zbyt małej czcionki. W konsekwencji prowadzi to do utraty wielu potencjalnych klientów, a wraz z nimi do utraty potencjalnych zysków.

Można wskazać co najmniej trzy powody dla których warto zwrócić szczególną uwagę na wielkość czcionki na swojej stronie internetowej:

  1. Słabszy wzrok użytkowników

Dowiedziono, że z wiekiem wzrok szybciej się męczy i tak większość 40-latków zaczyna mieć problemy ze wzrokiem i coraz trudniej przeczytać im teksty napisane małą czcionką. Co ciekawe w testach przeprowadzonych przez Jacoba Nielsena również nastolatkowie wskazali na problem małych czcionek na stronach, który zniechęca ich do przebywania na niektórych serwisach internetowych. W innym teście Jacoba Nielsena na użytkownikach zbyt małe czcionki były wskazane jako najważniejszy problem usability stron internetowych.

  1. Odległość od monitora

Należy pamiętać, iż siedząc przed komputerem monitor znajduje się w odległości 50-60 cm od naszych oczu. Jest to dużo większa odległość niż podczas czytania gazety czy książki, którą trzymamy w ręce. Aby na ekranie czcionka miała taką samą wielkość jak na materiale drukowanym, który trzymamy w ręce, musi być od niej nieco większa.

  1. Użytkownicy nie korzystają z zoomu

Nieprawdą jest, że w przypadku zbyt małej czcionki użytkownicy powiększą sobie widok ekranu. Albo nie wiedzą jak korzystać z tej funkcji albo wolą wybrać prostszą drogę i po prostu opuścić stronę. W Internecie konkurencja jest na wyciągnięcie ręki lub dosłownie, w odległości jednego kliknięcia, dlatego tak ważne jest zatrzymanie potencjalnego klienta na naszej stronie.

Nie ma jednego idealnego rozmiaru.

Każda czcionka, pomimo tego samego rozmiaru, może wyglądać na mniejszą tudzież większą, ze względu na swój krój. Nie bądzmy gołosłowni i przeprowadźmy prosty eksperyment:

  • Ten tekst napisany jest czcionką Arial
  • Ten tekst napisany jest czcionką Times New Roman
  • Ten tekst napisany jest czcionką Verdana
  • Ten tekst napisany jest czcionką Georgia

W każdym przypadku wykorzystano ten sam rozmiar czcionki, natomiast każda z nich w efekcie jest innej wielkości.

Reasumując powyższe rozważania, można stwierdzić, że projektując stronę internetową należy zwrócić uwagę na wiele kwestii. Mamy nadzieję, że coraz cześciej na tej liście będzie znajdowała się również odpowiednia wielkość (i krój) czcionki. Wystarczy zadać sobie pytanie: czy przy zaprojektowanej wielkości z łatwością, bez wytężania wzroku i pochylania się nad ekranem, mogę przeczytać tekst na stronie? Jeśli odpowiedź jest twierdząca to możemy być spokojni, że zrobiliśmy przynajmniej jeden drobny krok w kierunku zdobycia klienta.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł