Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-03-08

Ewa Truszkowska

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie ze zdrową żywnością lub innym sklepie specjalistycznym?

Sklepy ze zdrową żywnością mają charakter specjalistyczny, dlatego warto pamiętać o prowadzeniu marketingu w miejscu sprzedaży oraz posiadaniu strategii w zakresie marketingu cyfrowego.

Nastała moda na zdrowy tryb życia. Coraz więcej osób uprawia sport. Kiedyś, z wyjątkiem nauczyciela WF-u, trudno było dostrzec dorosłą osobę w dresie. Na szczęście zmieniły się czasy. Dzisiaj wypada być zlanym potem i każdą wolną chwilę spędzać w siłowni lub „terenie” w sportowym stroju. Niestety dzieci notorycznie unikają zajęć z wychowania fizycznego, a paczka czipsów, drożdżówka i batonik to podstawowe przekąski uczniów (zdobywane z trudem poza terenem szkoły). Z kolei dorośli chętnie ćwiczą i jedzą rzeczy, których będąc dziećmi nigdy by nie tknęli. Nie ma się co dziwić, że poszukujemy miejsc, gdzie można kupić coś zdrowego do jedzenia, jeśli ciągle słyszymy, że mięso w sklepach jest „odświeżane” itp. Z tego powodu jak grzyby po deszczu pojawiają się sklepy ze sprzętem dla biegaczy i zdrową żywnością.

Rodzaje klientów sklepu ze zdrową żywnością

Jeśli prowadzi się sklep ze zdrową żywnością, można wpaść w pułapkę myślenia, że będą go odwiedzali jedynie klienci, którzy wiedzą wszystko o ekologicznym sposobie odżywiania się i potrzebują jedynie miejsca do uzupełnienia zapasów. Myśląc w ten sposób ograniczamy się do bardzo wąskiego grona niezwykle świadomych klientów. Tymczasem w sklepie ze zdrową żywnością mogą się też pojawić osoby, które po prostu przechodziły obok i wiedzione ciekawością postanowiły zajrzeć. Takie osoby – nawet jeśli chcą się zdrowo odżywiać – bez odpowiedniej informacji będą się w sklepie czuły zagubione, nie będą wiedziały co kupić i pewnie wyjdą. Dlatego tak istotny jest marketing prowadzony w miejscu sprzedaży.

Przykłady marketingu w miejscu sprzedaży

Jakie rozwiązania można tu zastosować? Ważne jest oznaczenie kategorii produktów, np. informacja, gdzie znajdziemy miody, kasze, oleje itp. Dzięki temu klient od razu wie, co może w sklepie kupić.

Prawdopodobnie duży odsetek klientów może nie znać części produktów, dlatego warto pomyśleć o dodatkowych informacjach. Przydatnym rozwiązaniem może być np. tablica ,,Produkt dnia” ‒ z nazwą produktu, ciekawostkami na jego temat, możliwościami wykorzystania, wartościami odżywczymi itp. Można pomyśleć też o ulotkach, na których umieścimy przepisy wyjaśniające, jakie produkty będą nam potrzebne przy przyrządzaniu konkretnych posiłków. Istotna jest też rola samego sprzedawcy – nie może on być wyłącznie kasjerem, powinien nawiązać z klientem kontakt, rozpoznać jego potrzeby i zaproponować ciekawe rozwiązania, np. proste przepisy na zdrowe posiłki.

Przykłady marketingu poza miejscem sprzedaży

W sklepie ze zdrową żywnością pojawiają się także osoby szukające konkretnych produktów, których nie dostaną nawet w największym supermarkecie czy delikatesach. Te osoby w Internecie poszukają informacji, gdzie można znaleźć taki sklep w ich okolicy. Trzeba więc pamiętać o dobrze zrobionej, przyjaznej użytkownikom stronie internetowej oraz o innych działaniach, np. kampanii Google Adwords, skierowanej na dany teren (co oznacza, że reklamy będą się wyświetlały użytkownikom np. z wybranego przez nas miasta). Można też pomyśleć o kampaniach poszczególnych produktów.

Sklep ze zdrową żywnością jest na tyle specjalistyczny, że nie może bazować wyłącznie na osobach, które przechodzą w pobliżu i trafią do niego przez przypadek. Oczywiście, warto przekonać te osoby, żeby zostały naszymi klientami (właśnie dlatego tak ważny jest marketing w miejscu sprzedaży), jednak może to być wciąż niewystarczające. Dlatego trzeba też umieć przyciągnąć do siebie klientów, którzy będą szukali informacji o naszym sklepie w Internecie.

Podsumowanie

A czy Ty w swoim sklepie ze zdrową żywnością prowadzisz skuteczny marketing w miejscu i poza miejscem sprzedaży? Jeśli nie, to zacznij już dziś. Brak odpowiedniego marketingu może spowodować, że bardzo szybko będziesz zmuszony zamknąć swój sklep. Nie pozwól na to!

PS. Pamiętaj, że artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność posiadania strategii marketingowej, w której zostaną uwzględnione wszystkie grupy klientów. Wymieniliśmy kilka przykładów możliwych działań marketingowych, ale w rzeczywistości jest ich wielokrotnie więcej. Muszą one jednak za każdym rozem być wybrane w oparciu o strategię marketingową i biznesową.

Potrzebujesz doradztwa lub strategii marketingowej? Zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł