Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-08-01

Ewa Truszkowska

Jak poprawić kluczowe elementy wpisu na blogu

W czasach, gdy content marketing stał się jednym z ważniejszych narzędzi marketingowych, prowadzenie bloga jest niemalże koniecznością. Warto jednak pamiętać, że nie tylko samo pisanie jest ważne, ale także sposób, w jaki piszemy. Poniżej podajemy 15 sprawdzonych sposobów na to, aby nasze wpisy były czytane jeszcze chętniej.

Trzy najważniejsze elementy, które decydują o jakości naszych wpisów i mogą przesądzić o sukcesie naszego bloga, to: tytuł, wstęp i zakończenie.

Tytuł jest najważniejszy

Tytuł przykuwa uwagę czytelnika i decyduje o tym, czy zainteresuje się on wpisem i będzie czytał dalej, czy też go pominie i będzie szukał interesujących treści gdzie indziej. Autor artykułu nie może mieć pewności, czy ktoś przeczyta jego cały artykuł. Może za to być pewny, że tytuł przeczyta każdy. Z tego powodu należy dołożyć starań i poświęcić trochę czasu, aby tytuł był możliwie dobry.

Przede wszystkim tytuł musi komunikować korzyść, którą osiągnie czytelnik po przeczytaniu konkretnego artykułu. Oczywiście nie można składać mu obietnicy bez pokrycia. Jeśli bowiem nie zostanie ona zrealizowana, to efekt będzie odwrotny od tego, który chcemy osiągnąć - stracimy zaufanie czytelnika, który w przyszłości nie będzie chciał czytać naszych wpisów.

Pięć schematów tworzenia atrakcyjnych tytułów

Poniżej prezentujemy pięć sprawdzonych wzorów, które mogą posłużyć jako źródło inspiracji przy opracowywaniu tytułów dla własnych wpisów na blogu.

1. X sposobów na... - czytelnicy bardzo lubią listy ze sposobami i podpowiedziami, bo od razu widzą, jaką konkretną korzyść mogą osiągnąć (w artykule widzą konkretne porady, które potem mogą wcielić w życie). Potwierdzają to także badania – wskazują one, że artykuły, których tytuł wskazuję, że zawartość jest listą, są częściej czytane niż te pozostałe.

2. Sekret na... – takie tytuły jak np. ,,Sekret na skuteczny marketing za mniej niż 100 zł miesięcznie", ,,Sekret na przedsiębiorstwo, które odnosi sukces" czy ,,Sekret na skuteczne pozycjonowanie" są dobrym rozwiązaniem ze względu na użycie frazy ,,Sekret na” – sprawia ona, że czytelnik jest zainteresowany ukrytą, sekretną wiedzą, której nie posiada nikt inny, a która jest na wyciągnięcie jego ręki.

3. Prosta metoda, która pomaga (komu) w (czym) – przykładowe tytuły to: ,,Prosta metoda, która pozwala dealerom samochodów sprzedawać jeszcze więcej za wyższą cenę” albo ,,Prosta metoda, która pozwala dzieciom uczyć się szybciej tabliczki mnożenia" itd. Taki tytuł wpisu sugeruje, do kogo artykuł jest skierowany, jaka jest obiecana korzyść, czego można się z danego wpisu dowiedzieć.

4. Dlaczego ... %... – posłużenie się statystyką przyciąga uwagę i zaciekawia – zwłaszcza jeśli jest to statystyka dla nas zaskakująca. Przykładowe tytuły mogą brzmieć ,,Dlaczego 68 procent osób porzuca koszyk w sklepie internetowym” czy ,,Dlaczego 75 procent kobiet częściej dokonuje zakupów w Internecie, niż w sklepie stacjonarnym”.

5. Co każdy powinien wiedzieć o...? – tytuł, który sugeruje, że w artykule można znaleźć całą wiedzę w pigułce. I znów mamy korzyść – czytelnik nie będzie musiał szukać innych treści i marnować czasu na innych stronach internetowych, bo podajemy mu w jednym tekście wszystkie informacje, które musi znać na dany temat. Przykładowe tytuły mogą wyglądać tak: ,,Co każdy powinien wiedzieć o pisaniu bloga” czy ,,Co każdy powinien wiedzieć o skutecznym pozycjonowaniu”.

Wstęp musi wciągać czytelnika i zachęcać do dalszego czytania

To druga najważniejsza rzecz w tekście na blogu. Poniżej prezentujemy pięć sposobów, dzięki którym można przygotować ciekawy wstęp:

1. Zadanie pytania - postawienie na samym początku pytania retorycznego uruchamia proces myślowy, który wiąże się z zaangażowaniem odbiorcy – automatycznie wciągamy więc czytelnika w dalsze czytanie;

2. Użycie cytatu lub anegdoty – wykorzystując w swoim tekście błyskotliwy cytat również angażujemy czytelnika – dzięki cytatowi lub anegdocie rozpoczynamy artykuł w ciekawy, a nie suchy sposób;

3. Uruchomienie wyobraźni – niekiedy dobrym posunięciem jest rozpoczęcie tekstu stwierdzeniem ,,Wyobraź sobie…" czy ,,Pamiętasz kiedy…” – pozwoli to uruchomić wyobraźnię czytelnika, a to sprawi, że zaangażuje się on w artykuł i chętnie przeczyta go dalej;

4. Użycie statystyk - podobnie jak w przypadku tytułu, posłużenie się ciekawą statystyką sprawia, że czytelnicy chętniej czytają dalszą część tekstu – im liczby będą bardziej zaskakujące, tym lepiej;

5. Użycie metafory, analogii czy posłużenie się historią również sprawiają, że czytelnik jest zaciekawiony.

To zakończenie przesądzi, jaki był Twój artykuł

Czytelnicy najpierw czytają początek, a potem zakończenie. Dlatego jest ono tak istotne - przesądza o naszym zwycięstwie lub porażce w walce o czytelnika. Zakończenie zawsze powinno nawiązywać do otwarcia, ale tekst można zakończyć na różne sposoby - wszystko zależy od celu, jaki sobie postawiliśmy.

1. Podsumowanie i streszczenie tego napisaliśmy wcześniej - ludzie często skanują artykuł wzrokiem, omijają środek albo czytają go pobieżnie, dlatego na końcu warto podsumować to, co już pisaliśmy wcześniej;

2. Call to action – czyli wyraźne napisanie tego, co chcemy, by czytelnik zrobił; jeśli więc chcemy, by czytelnik coś pobrał, kupił, gdzieś zadzwonił albo wpisał swój adres mailowy, musimy mu o tym wyraźnie powiedzieć - nie można bowiem liczyć na to, że czytelnik sam się tego domyśli;

3. Zainspirowanie - jeżeli nasz artykuł zmusza do myślenia i refleksji, to takie zakończenie sprawia, że czytelnik dopowiada sobie dalszy ciąg i sam próbuje wyciągnąć wnioski – nawet jeśli wcześniej nie były one napisane wprost;

4. Budujące napięcie – takie zakończenie sprawia, że czytelnik będzie w napięciu czekał na nasz kolejny artykuł, dzięki czemu budzimy w nim zaangażowanie;

5. wykorzystanie post scriptum - to zawsze przyciąga uwagę - czytelnik może nie przeczytać większości artykułu, ale widząc ,,PS” zawsze zobaczy, co autor dodał jeszcze na końcu; dlatego jest to  dobre miejsce na napisanie jakiejś dodatkowej, zaskakującej uwagi.

Blog to ciężka i długotrwała praca, dlatego warto publikować dopracowane wpisy

Blog wymaga dużego nakładu pracy, aby zwiększać bazę stałych czytelników i przynosić jego autorom biznesowe korzyści. Badania wskazują, że dopiero po minimum 18 miesiącach wytężonej pracy, a czasem nawet kilku latach, widać pozytywne efekty biznesowe regularnego pisania. Firmowy blog to raczej maraton niż sprint na 50 metrów.

Skoro w firmowy blog trzeba włożyć tak dużo pracy, ważne jest, aby wpisy były dopracowane. Dlatego sprawdź już dziś, czy tytuły, wstępy i zakończenia w Twoich wpisach są przygotowywane zgodne z powyższymi poradami. Jeśli do tej pory nie zastanawiałeś się nad wskazanymi elementami wpisów na bloga to będziesz miał okazję to zrobić pisząc swój kolejny wpis!

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł