Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2013-03-04

Ewa Truszkowska

Google Adwords w pigułce

Bardzo często Google Adwords mylone jest z pozycjonowaniem lub traktowane jak droższy sposób na pozycjonowanie. Nic bardziej mylnego! Google Adwords to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, ale aby się nim dobrze posługiwać trzeba je najpierw zrozumieć.

Gdzie w wynikach wyszukiwania znajdują się reklamy Adwords?

Po wpisaniu hasła do wyszukiwarki Google zazwyczaj 3 pierwsze wyniki od góry oraz 5 wyników z boku to reklamy adwords. Dopiero poniżej znajdują się wyniki z organicznego wyszukiwania.

Ile kosztują reklamy w Google Adwords?

Jedną z głównych zalet google adwords jest płacenie za kliknięcie, a nie za wyświetlenie. Innymi słowy reklamodawca płaci jedynie za te reklamy, w które ktoś kliknął. Koszt reklamy zależy od natężenia konkurencji, popularności hasła i Wyniku Jakości reklamodawcy, ale średnio znajduje się w przedziale od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych za 1 kliknięcie.

Kiedy wyświetlą się moje reklamy Gogle Adwords?

Tworząc kampanię reklamową dobiera się słowa kluczowe na jakie ma się wyświetlać nasza reklama. Nie ma ograniczenia liczby słów kluczowych co jest zasadniczą przewagą w stosunku do pozycjonowania. Następnie redaguje się reklamę. Każda reklama składa się z tytułu, 2 linijek tekstu oraz wyświetlanego URL. Oczywiście liczba znaków w każdej linijce jest ograniczona – w przypadku tytułu można użyć maksymalnie 25 znaków, a w przypadku tekstu reklamy i URL po 35 znaków w każdej linijce. W momencie, gdy ktoś wpisze do wyszukiwarki hasło rozpoczyna się aukcja, w wyniku której wyświetlane są reklamy adwords. Należy jednak pamiętać, że nie tylko cena wpływa na to, która reklama i na którym miejscu się wyświetli. Poza ceną liczy się przede wszystkim tzw. Wynik Jakości na który składa się kilka zmiennych. Ogólnie odzwierciedla on na ile nasze reklamy są dopasowane do zapytań użytkowników. Jednym z głównych składowych Wyniku jakości jest tzw. wskaźnik Click Through Rate (CTR) dla danego słowa kluczowego, czyli procent liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń danej reklamy. Ważna jest również jakość strony docelowej na którą przekierowywany jest użytkownik po kliknięciu w reklamę. Im strona jest bardziej dopasowana do słowa kluczowego tym lepszy wynik.

Przewagi marketingowe Google Adwords

  • Dotarcie do grupy docelowej

Reklamy wyświetlane są osobom, które już szukają naszego produktu lub usługi. Są więc to nasi potencjalni klienci, których „wystarczy” przekonać, aby skorzystali z naszych usług, a nie konkurencji. Kieruje się więc komunikat do osób potencjalnie zainteresowanych, a nie jedynie wyświetla reklamy przypadkowym osobom.

  • Możliwość zredagowania treści reklamy

Dzięki stworzeniu własnej reklamy możemy bardzo precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej. Dobrze przygotowana reklama powinna zachęcać do kliknięcia potencjalnych klientów, a zniechęcać osoby niezainteresowane naszym produktem lub usługą, żeby ich kliknięcie nie wygenerowało zbędnego kosztu. W przypadku wyników organicznych nie zawsze mamy wpływ na to co się wyświetli (najczęściej fragment strony). W Google Adwords mamy pełną kontrolę nad treścią komunikatu i co najważniejsze do różnych słów kluczowych możemy tworzyć różne treści reklam.

  • Możliwość dynamicznej zmiany kampanii

W każdej chwili można uruchamiać dodatkowe kampanie dedykowane pewnym akcjom, wydarzeniom (święta, targi itp.) czy okresowym promocjom, żeby dzięki temu zdobyć dodatkowych klientów.

  • Możliwość pojawienia się w nietypowym kontekście

Czasami nasza usługa nie jest oczywista i potencjalni klienci nie szukają jej wprost. Dzięki google adwords nasza reklama może pojawiać się w nietypowym, choć powiązanym kontekście. Nadal jest to reklama celowana, gdyż wyświetlamy się naszej potencjalnej grupie docelowej (a nie wszystkim), z tą jedyną różnicą, że słowo kluczowe nie dotyczy bezpośrednio naszej usługi. Np. ktoś ma usługę "lot balonem". Rzadko zdarza się, że ludzie szukają takiej usługi. Natomiast gdy na słowo kluczowe "prezent na Walentynki" wyświetli się reklama "Zabierz ukochaną w Walentynki na lot balonem" z dużym prawdopodobieństwem pozyskamy nowych klientów.

  • Możliwość pomiaru wyników

Potęga narzędzia Google Adwords spowodowana jest również faktem, że prowadzone działania są w 100% mierzalne. Można więc dowiedzieć się z których reklam, na jakie słowa kluczowe dokonana została konwersja, czyli np. sprzedaż przez stronę internetową. Dzięki temu można w jasny sposób skalkulować, czy wydatki poniesione na reklamy adwords są niższe od wygenerowanego dzięki nim zysku. Warto również podkreślić, że narzędzie Google Adwords można połączyć z narzędziem Google Analytics, dzięki czemu można dokładnie prześledzić co stało się po kliknięciu w reklamę - jak długo użytkownik był na stronie, które podstrony obejrzał itp. Dzięki temu można wyciągać dodatkowe wnioski dotyczące samej strony i optymalizując ją można zwiększyć swoją sprzedaż.

Google Adwords jest potężnym narzędziem marketingowym, ale żeby przynosiło oczekiwane wzrosty przychodu musi być bardzo umiejętnie używane. Sztuka bowiem nie polega na tym, aby napisać jakąś reklamę i ją wyświetlić, bo wtedy zamiast nas zarobi tylko Google. Nasz wzrost przychodu nastąpi wtedy, kiedy zostanie przygotowana strategia marketingowa na działania w Internecie, która odzwierciedlona zostanie w kampaniach Google Adwords.

Chcesz powierzyć prowadzenie kampanii Google Adwords ekspertom i zwiększyć sprzedaż? Dowiedz się więcej o naszej usłudze Marketing w wyszukiwarkach - prowadzenie kampanii Google Adwords

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł