szybki kontakt: +48 61 67-00-393 | zapytaj@truszkowski.pl | G+

zadzwoń
61 67-00-393

napisz
zapytaj@truszkowski.pl

odwiedź nas
ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Blog TRUSZKOWSCY O BIZNESIE

Google Adwords w pigułce

Opublikowano 2013-03-04

Bardzo często Google Adwords mylone jest z pozycjonowaniem lub traktowane jak droższy sposób na pozycjonowanie. Nic bardziej mylnego! Google Adwords to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, ale aby się nim dobrze posługiwać trzeba je najpierw zrozumieć.

Gdzie w wynikach wyszukiwania znajdują się reklamy Adwords?

Po wpisaniu hasła do wyszukiwarki Google zazwyczaj 3 pierwsze wyniki od góry oraz 5 wyników z boku to reklamy adwords. Dopiero poniżej znajdują się wyniki z organicznego wyszukiwania.

Ile kosztują reklamy w Google Adwords?

Jedną z głównych zalet google adwords jest płacenie za kliknięcie, a nie za wyświetlenie. Innymi słowy reklamodawca płaci jedynie za te reklamy, w które ktoś kliknął. Koszt reklamy zależy od natężenia konkurencji, popularności hasła i Wyniku Jakości reklamodawcy, ale średnio znajduje się w przedziale od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych za 1 kliknięcie.

Kiedy wyświetlą się moje reklamy Gogle Adwords?

Tworząc kampanię reklamową dobiera się słowa kluczowe na jakie ma się wyświetlać nasza reklama. Nie ma ograniczenia liczby słów kluczowych co jest zasadniczą przewagą w stosunku do pozycjonowania. Następnie redaguje się reklamę. Każda reklama składa się z tytułu, 2 linijek tekstu oraz wyświetlanego URL. Oczywiście liczba znaków w każdej linijce jest ograniczona – w przypadku tytułu można użyć maksymalnie 25 znaków, a w przypadku tekstu reklamy i URL po 35 znaków w każdej linijce. W momencie, gdy ktoś wpisze do wyszukiwarki hasło rozpoczyna się aukcja, w wyniku której wyświetlane są reklamy adwords. Należy jednak pamiętać, że nie tylko cena wpływa na to, która reklama i na którym miejscu się wyświetli. Poza ceną liczy się przede wszystkim tzw. Wynik Jakości na który składa się kilka zmiennych. Ogólnie odzwierciedla on na ile nasze reklamy są dopasowane do zapytań użytkowników. Jednym z głównych składowych Wyniku jakości jest tzw. wskaźnik Click Through Rate (CTR) dla danego słowa kluczowego, czyli procent liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń danej reklamy. Ważna jest również jakość strony docelowej na którą przekierowywany jest użytkownik po kliknięciu w reklamę. Im strona jest bardziej dopasowana do słowa kluczowego tym lepszy wynik.

Przewagi marketingowe Google Adwords

Reklamy wyświetlane są osobom, które już szukają naszego produktu lub usługi. Są więc to nasi potencjalni klienci, których „wystarczy” przekonać, aby skorzystali z naszych usług, a nie konkurencji. Kieruje się więc komunikat do osób potencjalnie zainteresowanych, a nie jedynie wyświetla reklamy przypadkowym osobom.

Dzięki stworzeniu własnej reklamy możemy bardzo precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej. Dobrze przygotowana reklama powinna zachęcać do kliknięcia potencjalnych klientów, a zniechęcać osoby niezainteresowane naszym produktem lub usługą, żeby ich kliknięcie nie wygenerowało zbędnego kosztu. W przypadku wyników organicznych nie zawsze mamy wpływ na to co się wyświetli (najczęściej fragment strony). W Google Adwords mamy pełną kontrolę nad treścią komunikatu i co najważniejsze do różnych słów kluczowych możemy tworzyć różne treści reklam.

W każdej chwili można uruchamiać dodatkowe kampanie dedykowane pewnym akcjom, wydarzeniom (święta, targi itp.) czy okresowym promocjom, żeby dzięki temu zdobyć dodatkowych klientów.

Czasami nasza usługa nie jest oczywista i potencjalni klienci nie szukają jej wprost. Dzięki google adwords nasza reklama może pojawiać się w nietypowym, choć powiązanym kontekście. Nadal jest to reklama celowana, gdyż wyświetlamy się naszej potencjalnej grupie docelowej (a nie wszystkim), z tą jedyną różnicą, że słowo kluczowe nie dotyczy bezpośrednio naszej usługi. Np. ktoś ma usługę "lot balonem". Rzadko zdarza się, że ludzie szukają takiej usługi. Natomiast gdy na słowo kluczowe "prezent na Walentynki" wyświetli się reklama "Zabierz ukochaną w Walentynki na lot balonem" z dużym prawdopodobieństwem pozyskamy nowych klientów.

Potęga narzędzia Google Adwords spowodowana jest również faktem, że prowadzone działania są w 100% mierzalne. Można więc dowiedzieć się z których reklam, na jakie słowa kluczowe dokonana została konwersja, czyli np. sprzedaż przez stronę internetową. Dzięki temu można w jasny sposób skalkulować, czy wydatki poniesione na reklamy adwords są niższe od wygenerowanego dzięki nim zysku. Warto również podkreślić, że narzędzie Google Adwords można połączyć z narzędziem Google Analytics, dzięki czemu można dokładnie prześledzić co stało się po kliknięciu w reklamę - jak długo użytkownik był na stronie, które podstrony obejrzał itp. Dzięki temu można wyciągać dodatkowe wnioski dotyczące samej strony i optymalizując ją można zwiększyć swoją sprzedaż.

Google Adwords jest potężnym narzędziem marketingowym, ale żeby przynosiło oczekiwane wzrosty przychodu musi być bardzo umiejętnie używane. Sztuka bowiem nie polega na tym, aby napisać jakąś reklamę i ją wyświetlić, bo wtedy zamiast nas zarobi tylko Google. Nasz wzrost przychodu nastąpi wtedy, kiedy zostanie przygotowana strategia marketingowa na działania w Internecie, która odzwierciedlona zostanie w kampaniach Google Adwords.

Chcesz powierzyć prowadzenie kampanii Google Adwords ekspertom i zwiększyć sprzedaż? Dowiedz się więcej o naszej usłudze Marketing w wyszukiwarkach - prowadzenie kampanii Google Adwords

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z poniższych przycisków.

Nasze porady biznesowe
w Twojej skrzynce. Co tydzień.

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co dwa tygodnie.

Nie pozwól żeby Twoja konkurencja była mądrzejsza od Ciebie.

Żadnych ofert handlowych. Rezygnacja jednym kliknięciem!

Ewa Truszkowska

Ekspert w dziedzienie marketingu. Członek American Marketing Association. Autorka artykułów i opracowań naukowych na temat marketingu. Ma bogate doświadczenie w zakresie strategii marketingowych, które zdobyła w Stanach Zjednoczonych i Polsce. Pracowała dla największych marek na polskim rynku. Była jedną z pierwszych osób zajmujących się marketingiem centrów handlowych w Polsce.

dr Jacek Truszkowski

Doktor nauk ekonomicznych. Wykładowca akademicki. Autor artykuł naukowych, książek i podręczników dla studentów. Od lat 90. zajmuje się tematyką marketingu cyfrowego. Tworzył pierwsze start-upy w Polsce.

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie Google Adwords - Adpresso - Poznań