szybki kontakt: +48 61 67-00-393 | zapytaj@truszkowski.pl | G+

zadzwoń
61 67-00-393

napisz
zapytaj@truszkowski.pl

odwiedź nas
ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Blog TRUSZKOWSCY O BIZNESIE

Tajemnicze słowa w Google Analytics - not set, not provided oraz content targeting

Opublikowano 2016-05-25

Google Analytics to darmowe narzędzie pozwalające sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy znaleźli się na naszej stronie oraz co na niej robili – ile spędzili na niej czasu, na jakie podstrony wchodzili, z jakich urządzeń korzystali itp. Jedną z najcenniejszych informacji są słowa kluczowe, które wpisali do wyszukiwarki internetowej i doprowadziły ich na naszą stronę. Dzięki nim właściciele firm są w stanie lepiej zrozumieć swoich potencjalnych klientów. Niestety, czasem w Google Analytics zamiast słów kluczowych pojawiają się tajemniczo brzmiące określenia ,,not set”, ,,not provided” oraz ,,content targeting”. Co one oznaczają? Dziś to wyjaśnimy.

Na początek krótkie wprowadzenie. Jedną z najczęściej sprawdzanych informacji w Google Analytics są kanały, z jakich użytkownicy weszli na stronę zestawione ze słowami kluczowymi, po jakich zostali przekierowani na naszą stronę. Takie dane można sprawdzić wybierając z menu „Pozyskiwanie”, następnie „Cały ruch” i „Kanały”. W drugim kroku jako wymiar dodatkowy należy wybrać „słowa kluczowe”.

Kanały, które mogą nam się wyświetlić to:

  1. Direct – oznacza, że ktoś wpisał adres strony bezpośrednio w pole adresu przeglądarki. Jeśli ktoś wpisze na przykład adres www.truszkowski.pl i w ten sposób wejdzie na naszą stronę, wtedy ta wizyta będzie odnotowana jako kanał „Direct”
  2. Organic – czyli wyszukiwanie organiczne. Oznacza to, że użytkownik wpisał słowo kluczowe do wyszukiwarki i wszedł na stronę z wyników organicznych, czyli bezpłatnych (NIE Google Adwords). Jeśli na przykład ktoś wpisałby do wyszukiwarki frazę „strategie marketingowe Poznań” i wśród wyników organicznych znalazłby naszą firmę i w ten sposób wszedł na stronę www.truszkowski.pl/marketing/strategie-marketingowe,to taka wizyta byłaby odnotowana jako kanał „Organic”
  3. Paid Search – są to wejścia na stronę po dokonanym wyszukiwaniu i kliknięciu w reklamę. Najczęściej chodzi tu o reklamy Google Adwords. Czyli gdyby w przykładzie powyższym ktoś na zapytanie „strategie marketingowe Poznań” wszedł na naszą stronę nie z wyników organicznych, ale klikając w reklamę Google Adwords promującą nasze strategie, wtedy taka wizyta byłaby odnotowana w kanale „Paid Search”
  4. Social – są to wejścia na stronę z kanału social media, czyli np. z Facebooka
  5. Referral – są to przekierowania do naszej strony z innych stron, np. blogów, forum czy innych serwisów. Na przykład na stronach internetowych naszych klientów, którym wykonywaliśmy stronę, w stopce jest napisane „Koncepcja i wykonanie Truszkowski Consulting Group” wraz z linkiem do naszej strony. Jeśli ktoś, kto odwiedza stronę naszego klienta kliknie w ten link, to wtedy taka wizyta będzie odnotowana jako „referral”
  6. Display – są to różnego rodzaju reklamy banerowe lub nawet tekstowe, ale pojawiające się w sieciach, czyli np. na blogach, portalach, na YouTube itp. Nie są związane z konkretnym wyszukiwaniem – wyświetlają nam się niejako przy okazji czytania innych treści. Gdyby na przykład na portalu biznes.onet.pl wyświetliła by się reklama „Potrzebujesz strategii biznesowej lub marketingowej? Sprawdź Truszkowski Consulting Group” przekierowująca do naszej strony, to taka wizyta byłaby odnotowana jako kanał „Display”.

Gdy w kolejnym kroku te kanały zestawimy ze słowami kluczowymi, mogą być 4 sytuacje:

  1. wyświetli się konkretne słowo kluczowe (sytuacja idealna),
  2. wyświetli się „not provided”,
  3. wyświetli się „not set”
  4. wyświetli się „content targeting”

Co oznacza "not provided”?

„Not provided” może pojawić się tylko w zestawieniu z kanałem „Organic”. Oznacza to, że użytkownik, który po wyszukaniu jakiejś frazy wszedł na naszą stronę z organicznych wyników (nie płatnych), musiał być równocześnie zalogowany na swoje konto w Google. Wystarczy, że miał otwartą pocztę w gmailu lub był zalogowany na swoje konto na YouTubie, Analytics czy Adwords. W takim wypadku Google ‒ chcąc chronić prywatność swoich użytkowników (jak twierdzi) ‒ ukrywa frazę, dzięki której ktoś wszedł na daną stronę www.

Co oznacza "not set”?

Gdy w naszych wynikach pojawia się stwierdzenie ,,not set” oznacza, że doszło do jednej z 3 poniższych sytuacji:

1. ktoś wszedł na naszą stronę z kanału ,,Direct”, czyli do okna w przeglądarce (nie mylić z wyszukiwarką) od razu wpisał albo wkleił adres serwisu;

2. użytkownik wszedł na naszą stronę z kanału „Referral”, czyli dzięki linkowi z innej strony – znów nie była potrzebna pomoc wyszukiwarki;

3. ktoś wszedł na naszą stronę dzięki kampanii Google Adwords, ale konto Google Adwords nie zostało połączone z kontem Google Analytics.

Co oznacza "content targeting"?

Gdy w naszych wynikach pojawia się stwierdzenie ,,content targeting" oznacza to, że użytkownik nie skorzystał z wyszukiwarki, tylko wszedł na stronę z kanału „Display”, innymi słowy kliknął w reklamę displayową, która mogła pojawić się zarówno w sieci partnerskiej Google, jak i np. na Facebooku czy wszędzie tam, gdzie taką kampanię displayową prowadzimy.

Jakie możemy wyciągnąć z tych sytuacji wnioski? Google Adwords staje się coraz bardziej niezbędne

W przypadku wielu wizyt nie wiemy, jakie słowa kluczowe zostały wpisane przez użytkowników – zwłaszcza w przypadku organicznego wyszukiwania większość wizyt oznaczona jest jako ,,not provided”. Jakie słowa kluczowe więc widzimy? W przypadku organicznych wyników widzimy tylko te frazy, które wpiszą użytkownicy niezalogowani do Google (w praktyce jest to zaledwie około 10‒15% wszystkich wyszukiwań organicznych), oraz te, które użytkownicy wpisali do innych wyszukiwarek (również są to śladowe liczby). Jednakże w przypadku Google Adwords widzimy wszystkie frazy wpisane przez użytkowników (o ile konto Adwords jest połączone z Google Analytics, ale nawet jeśli nie jest, to widzimy te frazy na koncie Google Adwords).

Wynika z tego jeden wniosek ‒ Google Adwords staje się coraz bardziej niezbędnym narzędziem. Jeśli ktoś go nie stosuje, praktycznie nie ma szans na to, by dowiedział się, dzięki jakim frazom dany użytkownik trafia na jego stronę. Nie ma też szans na to, by dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe dokonuje się największa konwersja (czyli z jakich słów kluczowych firma ma najwięcej klientów).

Można więc zaryzykować stwierdzenie, że przy prowadzeniu biznesu w sieci Google Adwords nie jest już tylko opcją – to konieczność, bez której w Internecie nie da się już funkcjonować.

Chcesz powierzyć prowadzenie kampanii Google Adwords ekspertom i zwiększyć sprzedaż? Dowiedz się więcej o naszej usłudze Marketing w wyszukiwarkach - prowadzenie kampanii Google Adwords

 

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z poniższych przycisków.

Słowa kluczowe:
Nasze porady biznesowe
w Twojej skrzynce. Co tydzień.

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co dwa tygodnie.

Nie pozwól żeby Twoja konkurencja była mądrzejsza od Ciebie.

Żadnych ofert handlowych. Rezygnacja jednym kliknięciem!

Ewa Truszkowska

Ekspert w dziedzienie marketingu. Członek American Marketing Association. Autorka artykułów i opracowań naukowych na temat marketingu. Ma bogate doświadczenie w zakresie strategii marketingowych, które zdobyła w Stanach Zjednoczonych i Polsce. Pracowała dla największych marek na polskim rynku. Była jedną z pierwszych osób zajmujących się marketingiem centrów handlowych w Polsce.

dr Jacek Truszkowski

Doktor nauk ekonomicznych. Wykładowca akademicki. Autor artykuł naukowych, książek i podręczników dla studentów. Od lat 90. zajmuje się tematyką marketingu cyfrowego. Tworzył pierwsze start-upy w Polsce.

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie Google Adwords - Adpresso - Poznań