szybki kontakt: +48 61 67-00-393 | zapytaj@truszkowski.pl | G+

zadzwoń
61 67-00-393

napisz
zapytaj@truszkowski.pl

odwiedź nas
ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Blog TRUSZKOWSCY O BIZNESIE

Pułapka dużego budżetu, czyli dlaczego doradzanie korporacjom może się okazać trudną strategią biznesową

Opublikowano 2016-02-18

Wydaje się, że kierowanie swojej oferty do korporacji to najlepsze rozwiązanie – duża firma oznacza zazwyczaj duży budżet. Nic bardziej mylnego. Z naszych doświadczeń wynika, że prawdziwe usługi doradcze cieszą się z reguły zainteresowaniem małych i średnich firm.

Korporacje niechętnie korzystają z usług consultingowych, a zwłaszcza dotyczy to pracy nad strategią biznesową czy działaniami z zakresu marketingu. Działania doradcze – aby były skuteczne – często wymagają wprowadzenia w przedsiębiorstwie większych lub mniejszych zmian. A to w korporacjach jest trudne.

Zmiany są bolesne i ryzykowne

Zmiany zawsze są bolesne. Po pierwsze, wymagają zburzenia wypracowanego przez lata porządku, a po drugie oznaczają wzięcie na siebie ryzyka niepowodzenia przez osobę decyzyjną lub tę, która te zmiany zaproponowała.

W korporacjach zazwyczaj nie pracuje się bezpośrednio z właścicielem, lecz z jego pracownikami. A ci nie zawsze są zainteresowani wprowadzeniem zmian. Nie ma w tym nic nagannego, nie powinno też dziwić. To właścicielowi firmy zależy na osiągnięciu możliwie najwyższego zysku. Pracownicy są zazwyczaj skupieni na wypełnianiu swoich obowiązków i na realizacji wyznaczonych im celów, bo od tego zależy ich „być albo nie być” w korporacji. A każda zmiana wiąże się z ryzykiem, że coś pójdzie nie tak, a w przypadku niepowodzenia posada może być zagrożona. Na jednej szali mamy więc realizację dotychczasowych celów, co zapewnia przychylność przełożonych i może nawet perspektywę awansu, a na drugiej – nieudane zmiany, popadnięcie w niełaskę przełożonego, może nawet utratę pracy.

Strażnicy bram

Dodatkowo trzeba pamiętać, że struktury organizacyjne w korporacjach są rozbudowane i trudno jest trafić z ofertą do osoby decyzyjnej. Twoja propozycja może więc utknąć na jednym z korporacyjnych szczebli i nigdy nie dotrzeć do osoby, która byłaby zainteresowana współpracą nad strategią biznesową firmy.

Wnioski

Dlatego jeśli oferujesz usługi doradcze i w swoim modelu biznesowym kierujesz ofertę do korporacji, zastanów się dobrze , czy na pewno jest to właściwa droga i czy nie warto spojrzeć przychylnym okiem również na mniejszych klientów.

Potrzebujesz strategii biznesowej, marketingowej lub doradztwa? Zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z poniższych przycisków.

Nasze porady biznesowe
w Twojej skrzynce. Co tydzień.

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co dwa tygodnie.

Nie pozwól żeby Twoja konkurencja była mądrzejsza od Ciebie.

Żadnych ofert handlowych. Rezygnacja jednym kliknięciem!

Ewa Truszkowska

Ekspert w dziedzienie marketingu. Członek American Marketing Association. Autorka artykułów i opracowań naukowych na temat marketingu. Ma bogate doświadczenie w zakresie strategii marketingowych, które zdobyła w Stanach Zjednoczonych i Polsce. Pracowała dla największych marek na polskim rynku. Była jedną z pierwszych osób zajmujących się marketingiem centrów handlowych w Polsce.

dr Jacek Truszkowski

Doktor nauk ekonomicznych. Wykładowca akademicki. Autor artykuł naukowych, książek i podręczników dla studentów. Od lat 90. zajmuje się tematyką marketingu cyfrowego. Tworzył pierwsze start-upy w Polsce.

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie Google Adwords - Adpresso - Poznań