Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-02-18

Ewa Truszkowska

Pułapka dużego budżetu, czyli dlaczego doradzanie korporacjom może się okazać trudną strategią biznesową

Wydaje się, że kierowanie swojej oferty do korporacji to najlepsze rozwiązanie – duża firma oznacza zazwyczaj duży budżet. Nic bardziej mylnego. Z naszych doświadczeń wynika, że prawdziwe usługi doradcze cieszą się z reguły zainteresowaniem małych i średnich firm.

Korporacje niechętnie korzystają z usług consultingowych, a zwłaszcza dotyczy to pracy nad strategią biznesową czy działaniami z zakresu marketingu. Działania doradcze – aby były skuteczne – często wymagają wprowadzenia w przedsiębiorstwie większych lub mniejszych zmian. A to w korporacjach jest trudne.

Zmiany są bolesne i ryzykowne

Zmiany zawsze są bolesne. Po pierwsze, wymagają zburzenia wypracowanego przez lata porządku, a po drugie oznaczają wzięcie na siebie ryzyka niepowodzenia przez osobę decyzyjną lub tę, która te zmiany zaproponowała.

W korporacjach zazwyczaj nie pracuje się bezpośrednio z właścicielem, lecz z jego pracownikami. A ci nie zawsze są zainteresowani wprowadzeniem zmian. Nie ma w tym nic nagannego, nie powinno też dziwić. To właścicielowi firmy zależy na osiągnięciu możliwie najwyższego zysku. Pracownicy są zazwyczaj skupieni na wypełnianiu swoich obowiązków i na realizacji wyznaczonych im celów, bo od tego zależy ich „być albo nie być” w korporacji. A każda zmiana wiąże się z ryzykiem, że coś pójdzie nie tak, a w przypadku niepowodzenia posada może być zagrożona. Na jednej szali mamy więc realizację dotychczasowych celów, co zapewnia przychylność przełożonych i może nawet perspektywę awansu, a na drugiej – nieudane zmiany, popadnięcie w niełaskę przełożonego, może nawet utratę pracy.

Strażnicy bram

Dodatkowo trzeba pamiętać, że struktury organizacyjne w korporacjach są rozbudowane i trudno jest trafić z ofertą do osoby decyzyjnej. Twoja propozycja może więc utknąć na jednym z korporacyjnych szczebli i nigdy nie dotrzeć do osoby, która byłaby zainteresowana współpracą nad strategią biznesową firmy.

Wnioski

Dlatego jeśli oferujesz usługi doradcze i w swoim modelu biznesowym kierujesz ofertę do korporacji, zastanów się dobrze , czy na pewno jest to właściwa droga i czy nie warto spojrzeć przychylnym okiem również na mniejszych klientów.

Potrzebujesz strategii biznesowej, marketingowej lub doradztwa? Zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł