Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2012-07-26

Ewa Truszkowska

Czy warto promować hotel za pomocą Google Adwords?

W wielu badaniach udowodniono, że promowanie hotelu w Google Adwords zwiększa o kilkadziesiąt procent zyski, rozumiane jako dokonanie rezerwacji po kliknięciu w reklamę Adwords. Co ciekawe dzieje się tak nawet wtedy, gdy nasza strona pojawia się na szczycie listy w organicznych wynikach wyszukiwania.

Mając swój hotel już na wysokiej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania powstaje uzasadniona wątpliwość: po co dodatkowo mam reklamować się w Google Adwords skoro prawdopodobnie klienci, którzy dokonaliby rezerwacji wchodząc na stronę z naturalnych wyników wyszukiwania wejdą na stronę za pomocą reklamy Adwords i tylko zwiększą moje koszty (koszt za kliknięcie) a przychód pozostanie bez zmian.

Z naszych badań wynika, że wiele unikalnych zalet Adwords powoduje, że ich zastosowanie zawsze wpływa natychmiast na wzrost sprzedaży. Inne badania zdają się również potwierdzać nasze obserwacje. Na przykład analiza przeprowadzona na 3-gwiazdkowym hotelu w Hiszpanii wskazała, że pomimo wysokiej pozycji w wynikach naturalnego wyszukiwania dodatkowe promowanie hotelu w Google Adwords zwiększyło liczbę rezerwacji na poziomie blisko 25%, przy współczynniku kanibalizacji na poziomie 6%. W innych podobnych badaniach wzrost liczby rezerwacji wynikający z Adwords był jeszcze większy.

Przewagi Adwords nad poyzcjonowaniem

Przewagę Google Adwords nad pozycjonowaniem można porównać do profesjonalnie przygotowanej reklamy w magazynie branżowym z wpisem w książce telefonicznej. W pierwszym przypadku mamy wpływ na treść, czas publikacji oraz prezentujemy się osobom, które są zainteresowane potencjalnie naszym produktem. W przypadku książki telefonicznej dotrzemy jedynie do osób, które szukają nas lub dowolnej firmy z naszej branży, zupełnie nie mając możliwości przekonania klienta żeby zadzwonił akurat do nas.

Reasumując na korzyść Google Adwords przemawia fakt, że można precyzyjnie przygotować kampanię i wyświetlać się na nieskończoną liczbę słów kluczowych. Co ważne w przeciwieństwie do naturalnego czy (wykorzystywanego zazwyczaj) komercyjnego pozycjonowania, Google Adwords umożliwia wyświetlenie się również w kontekście, w którym nigdy nie wyświetlilibyśmy się w naturalnych wynikach wyszukiwania. Ponadto można wyświetlić się użytkownikowi natychmiast po uruchomieniu kampanii. Jednocześnie możemy momentalnie reagować na nadarzające się okazje do sprzedaży: święta, wydarzenia w regionie, promocje.

Tymczasem pozycjonowanie trwa i trudno w krótkim czasie znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Ponadto najczęściej jesteśmy w stanie wypozycjonować się tylko na bardzo małą liczbę fraz, dlatego nigdy nie wykorzysta się pełnego potencjału.

Należy również pamiętać, że próbując zbyt agresywnie wypozycjonować stronę za pomocą niedozwolonych praktyk, które są wykorzystywane niestety w większości przypadków, można zostać na stałe usuniętym z wyszukiwarki Google. W kwietniu 2012 r. Google uruchomił nowy algorytm o nazwie Pingwin, który jeszcze precyzyjniej wyłapuje próby sztucznego podbijania rankingu, a karą za takie działanie może być nawet całkowite usunięcie strony z wyszukiwarki Google. Wtedy pozostaje zakup nowej domeny i rozpoczęcie wszystkiego od początku.

Na odwieczne pytanie czy lepiej inwestować w pozycjonowanie czy też w google adwords (zachęcamy do przeczytania naszej porady na ten temat) tym razem odpowiedź możemy znaleźć w licznych wynikach badań.

Ile osób faktycznie klika w reklamy google adwords?

Eksperci z firmy Google przeprowadzili liczne badania z wykorzystaniem metody śledzenia ruchu gałek ocznych skanujących stronę internetową (eye-tracking). Na podstawie tych wyników można jednoznacznie stwierdzić, że człowiek zawsze zaczyna lekturę wyników wyszukiwania od góry strony. Wobec tego chcąc nie chcąc i tak w pierwszej kolejności spojrzy na reklamę adwords nim dojdzie do wyników naturalnego wyszukiwania.

Oczywiście wiele osób twierdzi, że reklamy są mniej wiarygodne niż naturalne wyniki. Przeczą temu jednak fakty. Badania wskazują, że do 30% wszystkich kliknięć w wyszukiwarce Google pochodzi z pierwszych 3 miejsc z linków sponsorowanych Google Adwords! Warto więc o te kliknięcia zawalczyć!

Poza tym z zasady, firmy płacą za każde kliknięcie w swoje „ogłoszenie” w Google Adwords, więc siłą rzeczy starają się, aby możliwie najlepiej dopasować swoją ofertę do poszukiwanej frazy, aby nie marnotrawić środków na reklamę. W ten sposób zasady ekonomii wymuszają na firmach, żeby reklamy idealnie odpowiadały na zapotrzebowanie klientów korzystających z wyszukiwarki Google.

Wnioski

Skoro kampania w Google Adwords przynosi kilkudziesięcio procentowy wzrost sprzedaży, pomimo posiadania pozycjonowania, w porównaniu z samym pozycjonowaniem bez Google Adwords, to można sobie wyobrazić jak duży musi być wzrost zysku, jeśli nie korzysta się z żadnego z tych narzędzi i dopiero rozpocznie się kampanię w Google Adwords. Warto pamiętać, że w przypadku hotelu na każdym kliencie jest stosunkowo wysoka marża, a koszty hotelu pustego się niewiele mniejsze od hotelu z pełnym obłożeniem. Warto więc wykorzystać potencjał, jaki niesie za sobą Google Adwords, aby grafik hotelu wypełnić rezerwacjami.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł