Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2013-04-25

Ewa Truszkowska

Chcesz odnieść sukces? Musisz mieć przewagę!

W dzisiejszych czasach, aby odnieść sukces nie dość, że trzeba mieć przewagę konkurencyjną to jeszcze należy umieć ją skutecznie zakomunikować naszym klientom. Bezpowrotnie minęły już czasy, kiedy wszystko sprzedawało się na przysłowiowym pniu. Niestety nie wszyscy to rozumieją…

Do takich wniosków można dojść po lekturze oferty, którą otrzymał jeden z naszych klientów od firmy zajmującej się pozycjonowaniem. Naszą uwagę szczególnie zwrócił fragment barwnie wyjaśniający, jakie korzyści niesie pozycjonowanie strony:

„Klienci często pytają nas co daje skuteczne pozycjonowanie. My tłumaczymy to w taki sposób: Proszę sobie wyobrazić wąską jednokierunkową ulicę . Po obu jej stronach znajdują się sklepiki oferujące tą samą usługę . Na początku tej ulicy stoi klient, który próbuje zaoszczędzić czas i znaleźć ten najbardziej odpowiedni sklep. Który z nich wybierze skoro wszystkie są pozornie takie same? Odpowiedź jest prosta. Wejdzie do tego, który jest najbliżej. Bo komu chciałoby się przechodzić na drugi koniec ulicy skoro pod nosem jest to najlepsze rozwiązanie? Komu chciałoby się zaglądać na kolejne strony wyszukiwarki jeśli ta pierwsza wystarczy?”.

Może pojawić się pytanie, dlaczego zwróciliśmy uwagę na ten (pozornie) dość logicznie zbudowany wywód. Powód jest stosunkowo prosty. Cała jego logika bazuje na błędnym założeniu, że klienci bezmyślnie wchodzą na pierwszą stronę na liście wyników wyszukiwania i od razu dokonują zakupu. Nie zwracają przy tym uwagi ani na przekaz reklamowy ani na szczegóły oferty – cenę, jakość itp. Nie trzeba być ekspertem od marketingu żeby wiedzieć, że takie założenie w dzisiejszych czasach jest nie do przyjęcia. Niestety przytoczona historia ilustruje myślenie wielu firm informatycznych oraz agencji interaktywnych na temat prowadzenia biznesu – „wszyscy oferują to samo, więc bądź pierwszy na liście, bo nikt dalej nie będzie szukał”.

Takie podejście mogło się sprawdzić w latach 90-tych, kiedy półki dopiero zapełniały się różnymi dobrami. Te czasy dawno odeszły, a dzisiaj rynek jest silnie konkurencyjny, ponieważ podaż znacznie przekracza popyt, a do tego klienci są dużo bardziej świadomi swoich potrzeb. Dlatego w dzisiejszych czasach chcąc odnieść sukces, najpierw trzeba przemyśleć i stworzyć swój model biznesowy. Należy odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania: co wyjątkowego mam do zaoferowania swoim klientom, do kogo kieruję swoją ofertę i jaka jest moja przewaga? Dopiero znając na nie odpowiedzi, możemy zbudować skuteczną strategię obecności w Internecie. Jednak należy pamiętać, że pozycjonowanie strony (oczywiście tylko legalnymi sposobami) jest ostatnim, a nie pierwszym elementem naszej strategii marketingowej w Internecie. Jeszcze gorzej jeśli jest ono jedynym działaniem marketingowym.

Na koniec przypomnijmy, co składa się na skuteczne działania marketingowe w Internecie. Są to trzy elementy, które są ze sobą ściśle powiązane:

1. dobry model biznesowy,

2. dobrze zrobiona strona przedstawiająca ofertę,

3. przyciągnięcie potencjalnych klientów na stronę.

Dlatego przytoczony na początku artykułu przykład należałoby dostosować do dzisiejszych czasów. Na długiej ulicy (faktycznie) znajduje się sklep przy sklepie. Jednak nie każdy ma dokładnie taki sam asortyment. Z tego powodu chętnie przespacerujemy się tą ulicą handlową w poszukiwaniu oferty, która najlepiej odpowiada na nasze potrzeby. Jeśli nie znajdziemy poszukiwanego towaru na naszej ulicy wsiądziemy do samochodu i pojedziemy dalej. A jeśli nie będzie tego czego szukamy w całym mieście, to kupimy to w kraju lub zagranicą przez Internet. Nie wspominając, że jeśli obok małego sklepiku, który od 10 lat się nie zmienił i ma wąski asortyment, 100 metrów dalej stoi nowszy sklep z szerszą ofertą, milszą obsługą i dłuższymi godzinami otwarcia, którego szyld jest widoczny z odległości 100 metrów, nie zawahamy się skierować swoich kroków właśnie tam. Bo to nie odległość decyduje w dzisiejszych czasach o wyborze, a oferta odpowiadająca naszym potrzebom i jej odpowiednia prezentacja (marketing).

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł