szybki kontakt: +48 61 67-00-393 | zapytaj@truszkowski.pl | G+

zadzwoń
61 67-00-393

napisz
zapytaj@truszkowski.pl

odwiedź nas
ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Blog TRUSZKOWSCY O BIZNESIE

Brief dla małych i średnich firm

Opublikowano 2012-11-02

Małe i średnie przedsiębiorstwa wymagają innego podejścia niż duże korporacje. Niestety wiele agencji reklamowych zapomina o tym i tym samym skutecznie zniechęca małych przedsiębiorców do korzystania z ich usługi. Będąc małym lub średnim przedsiębiorcą warto więc skorzystać z usługi eksperta, który indywidualnie podejdzie do potrzeb swojego klienta.

Wpisując do wyszukiwarki google "agencja reklamowa Poznań" wyświetla się 2770 wyników. Sporo jak na miasto, w którym dużych korporacji korzystających z usług agencji reklamowych jest coraz mniej. Można więc śmiało zaryzykować tezę, że głównym klientem większości agencji reklamowych powinny stać się małe i średnie przedsiębiorstwa. Te natomiast często boją się korzystać z usług agencji reklamowych. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że boją się być tak samo traktowane jak korporacje, począwszy od wysokich kosztów, a kończąc na sposobie obsługi. Ponadto często agencje mówią zupełnie innym językiem. Nieporozumienia zaczynają się już na samym początku. Po skontaktowaniu się z agencją reklamową pada pierwsze stwierdzenie "proszę wysłać nam swój brief". Problem rozpoczyna się już na poziomie zrozumienia słowa brief - co to takiego? Dla niektórych znających jezyk niemiecki "Brief" oznacza po prostu list, ale po co do agencji wysyłać list? Dla wyjaśnienia - brief to inaczej pisemne zlecenie dla agencji, ze szczegółowymi informacjami na temat marki/firmy - charakterystyką działalności, jej obecną sytuacją, grupą docelową (zwaną przez agencję "targetem"), otoczeniem, konkurencją, dotychczasowymi działaniami marketingowymi, no i oczywiście zadaniem jakie stoi przed agencją wraz z celem jaki powinno osiągnąć.

W przypadku korporacji brief jest niezbędnym dokumentem, gdyż marketing prowadzony jest przez dział marketingu, który od dłuższego czasu realizuje jakąś strategię, dlatego konieczne jest, aby agencja dokładnie poznała markę i obecną sytuację. Tymczasem w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw proszenie o brief mija się z celem. Najczęściej bowiem osoby reprezentujące firmę nawet nie wiedzą jak taki brief napisać. Jeśli umieliby w pełni odpowiedzieć na wszystkie pytania w briefie, najprawdopodobniej nie potrzebowaliby już wcale agencji. To jej zadaniem jest poznać przedsiębiorstwo, jego charakterystykę, określić grupę docelową, przeanalizować konkurencję i na tej podstawie przygotować strategię marketingową. To agencja jest specjalistą, nie klient. Idąc do dentysty on nie pyta nas: "który ząb Panu wyleczyć?" Pacjent przecież tego nie wie - to dentysta dokonuje przeglądu i patrzy, które miejsca wymagają leczenia.

Warto więc pamiętać, że jeśli zgłaszamy się do firmy consultingowej, agencji reklamowej, agencji interaktywnej itp. i na wstępie pada pytanie o brief to ta współpraca może nie zakończyć się powodzeniem. Agencja nie jest bowiem profesjonalistą, który najpierw zdiagnozuje problem, a następnie go rozwiąże, a jedynie podwykonawcą, który umie wykonać jasno przedstawione mu zadanie.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z poniższych przycisków.

Nasze porady biznesowe
w Twojej skrzynce. Co tydzień.

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co dwa tygodnie.

Nie pozwól żeby Twoja konkurencja była mądrzejsza od Ciebie.

Żadnych ofert handlowych. Rezygnacja jednym kliknięciem!

Ewa Truszkowska

Ekspert w dziedzienie marketingu. Członek American Marketing Association. Autorka artykułów i opracowań naukowych na temat marketingu. Ma bogate doświadczenie w zakresie strategii marketingowych, które zdobyła w Stanach Zjednoczonych i Polsce. Pracowała dla największych marek na polskim rynku. Była jedną z pierwszych osób zajmujących się marketingiem centrów handlowych w Polsce.

dr Jacek Truszkowski

Doktor nauk ekonomicznych. Wykładowca akademicki. Autor artykuł naukowych, książek i podręczników dla studentów. Od lat 90. zajmuje się tematyką marketingu cyfrowego. Tworzył pierwsze start-upy w Polsce.

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie Google Adwords - Adpresso - Poznań