Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2016-12-07

Ewa Truszkowska

Amazon Go, czyli sklep bez kas i kolejek

Amazon Go wygląda na pierwszy rzut oka, jak wiele innych sklepów spożywczych w Stanach Zjednoczonych. Z tą jednak różnicą, że wybrany produkt można wziąć z półki i po prostu z nim wyjść bez stania w kolejce i… płacenia przy kasie.

Światowy gigant Amazon pokazał wczoraj, jak jego zdaniem będzie wyglądała przyszłość handlu detalicznego. Co ciekawe, nie odnosiła się ona do sklepów internetowych, a dobrze nam znanych od lat sklepów spożywczych.

Prawdziwa rewolucja w handlu

Pierwsze przymiarki do zmiany sposobu, w jaki kupujemy Amazon zrobił już prezentując autorską koncepcję księgarni stacjonarnych działających pod marką Amazon Books. Tak jak w ich przypadku można mówić o rewolucji przez ewolucję, tak już koncepcję sklepu spożywczego trudno nazwać inaczej niż rewolucją.

Sklepy działające pod marką Amazon Go, bo o nich tu mowa, kompletnie burzą obraz sklepu spożywczego budowany w naszych głowach przez dziesięciolecia. Nieodzownym elementem robienia zakupów jest bowiem konieczność podejścia z towarem do kasy, określenia przez sprzedawcę (ekspedientkę) jakie towary są kupowane i oczywiście zapłacenia za zakupy gotówką, kartą lub innym środkiem płatniczym. I tutaj dochodzimy do pomysłu Amazonu, który zakłada pominięcie elementów, które zabierają (cenny) czas, a kompletnie nic nie wnoszą. Amazon stara się w ten sposób wyeliminować największą uciążliwość robienia zakupów w sklepach spożywczych, czyli konieczność stania w kolejce do kasy i skanowania kodów kreskowych kupowanych produktów.

Po prostu weź produkt i wyjdź ze sklepu

Amazon Go na pierwszy rzut oka wygląda, jak każdy inny sklep spożywczy. Jednak już po krótkiej chwili uwagę przykuwa brak kas. Przy wejściu do sklepu należy zeskanować kod z ekranu smartfona, wyświetlony przez aplikację Amazon Go. Dzięki temu wiadomo, z czyim kontem w Amazonie powiązać zakupy i czyją kartę kredytową finalnie obciążyć. Od tego momentu wystarczy po prostu chodzić po sklepie i robić zakupy. Nie trzeba korzystać z żadnych specjalnych urządzeń skanujących. Nie trzeba również chodzić z koszykiem. Wystarczy zdjąć produkt z półki, aby zainstalowane w sklepie czujniki określiły, co kupujemy.

Jeśli ktoś się rozmyśli, wystarczy, że odłoży produkt z powrotem na półkę. Nie trzeba niczego skanować ani usuwać z aplikacji. Jeśli ma się ochotę, można na bieżąco sprawdzić listę kupowanych produktów na ekranie smartfona. Po zakończeniu zakupów wystarczy wyjść ze sklepu. Amazon obciąży wtedy kartę osoby robiącej zakupy. Nie trzeba stać w kolejce, skanować produktów i czekać na resztę lub na autoryzację transakcji kartą.

Piękno prostoty tego rozwiązania doskonale prezentuje przygotowany przez Amazon film:

https://www.youtube.com/watch?v=NrmMk1Myrxc

Pierwszy sklep w Seattle

Prace nad sklepem Amazon Go trwały od 2012 roku. Po raz pierwszy o możliwości otwarcia sklepu bez kas pisał portal Recode.net w marcu 2015 roku (http://www.recode.net/2015/3/30/11560904/we-may-have-just-uncovered-amazons-vision-for-a-new-kind-of-retail). Bazował on na wnioskach patentowych zgłoszonych przez Amazon. Jednak wtedy wydawało się, że rozwiązanie jest nazbyt futurystyczne.

Na razie rozwiązanie jest testowane tylko na pracownikach amerykańskiego giganta. Jeśli test wypadnie pomyślnie, już w 2017 roku każdy będzie mógł wejść i zrobić zakupy unikając przy tym kas i niepotrzebnego stania w kolejkach. Niestety w pierwszej kolejności o dobrodziejstwach tego rozwiązania będą mogli przekonać się mieszkańcy Seattle, bo tam właśnie ma zostać otwarty pierwszy sklep Amazon Go. Podobnie było z księgarniami Amazon Books – pierwsza placówka pilotażowa została otwarta w mieście, w którym internetowy gigant ma swoją siedzibę, czyli w Seattle.

Nie ma róży bez kolców

Upowszechnienie w przyszłości bezobsługowych sklepów może doprowadzić do redukcji wielu etatów. Swoje zaniepokojenie wyraził szef Banku Anglii, który powiedział, że w nadchodzących latach, ze względu na powszechną automatyzację prostych zajęć, pracę może stracić 15 mln Brytyjczyków.

Nowe technologie po polsku

Niestety w Polsce wciąż na próżno szukać podobnych rozwiązań. Trudno bowiem zestawić ze sklepem bez kas, takie rozwiązania jak przyzywanie za pomocą zwykłego dzwonka kolejnej kasjerki w sieci dyskontów, czy kas samoobsługowych, które ze względu na nieprzemyślaną konstrukcję i nieintuicyjność i tak wymagają interwencji obsługi sklepu.

Przykład Amazon Go pokazuje, że prowadząc firmę warto pracować nad rozwiązaniami technologicznymi, które przynoszą korzyść klientom.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł