Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2012-11-16

Ewa Truszkowska

A/B testing w praktyce, czyli wykorzystanie eksperymentów w Google Analytics

Google Analytics za darmo udostępnia możliwość poprawy skuteczności działań marketingowych on-line za pomocą tzw. eksperymentów, znanych powszechnie jako A/B testing. Dzięki nim możemy określić, który wariant danej strony internetowej prowadzi do wyższej realizacji zamierzonego celu (konwersji), a co za tym idzie, do zwiększenia przychodów.

Co można testować za pomocą eksperymentu Google Analytics?

Dzięki eksperymentom Google Analytics można przetestować każdy, nawet najdrobniejszy element na stronie – dobór zdjęcia, treści, rozmieszczenia informacji itp. Można również przetestować np. różne warianty podstrony zachęcającej do zapisania się do newslettera i porównać która z nich generuje najwięcej zapisów.

Kto powinien korzystać z eksperymentów?

Z eksperymentów najbardziej mogą skorzystać firmy, które mają jasno sprecyzowany cel (np. sklepy internetowe – ich celem jest sprzedaż produktów) oraz stosunkowo duży ruch na stronie. Strony, które głównie służą przedstawieniu firmy mogą mieć na tyle mało wejść na stronę, że trudno będzie zgromadzić dane istotne statystycznie. Jednak tak czy inaczej zawsze warto próbować przeprowadzać eksperymenty, gdyż nawet jeśli nie otrzymamy zadawalających wyników to nic nie tracimy, a zawsze możemy sporo zyskać.

Jak uruchomić eksperyment krok po kroku?

Aby uruchomić eksperyment w Google Analytics należy wykonać opisane poniżej kroki.

  • Logując się na swoje konto w Google Analytics w pozycji menu „Treść” klikamy w„Eksperymenty”.Marketing internetowy - Eksperyment Google Analytics
  • Następnie wpisujemy adres strony, który chcemy przetestować wraz z jej wariantami (np. www.rowery.pl/gorskie, www.rowery.pl/gorskie1, www.rowery.pl/gorskie2). Można przetestować jednocześnie maksymalnie 4 warianty. Strony te będą wyświetlane naprzemiennie (losowo), dzięki czemu zostanie przeprowadzony test, który wariant generuje wyższą konwersję.
  • Gdy zostaną wprowadzone adresy wariantów należy określić cel, czyli konwersję (np. sprzedaż produktu, zapisanie się do newslettera, pobranie jakiegoś pliku itp.). Przeprowadzając eksperyment Google Analytics będzie przedstawiał wyniki w odniesieniu do osiągnięcia celu, który w tym kroku został określony.
  • Po określeniu celu Google Analytics wygeneruje fragment kodu, który następnie należy wkleić na testowane strony.
  • Po wklejeniu kodu warianty stron zaczną się losowo wyświetlać, a Google Analytics zacznie zbierać dane, który wariant jest najbardziej efektywny. Przeprowadzając eksperyment można określić jaka część osób normalnie odwiedzających stronę będzie przekierowywana na strony testowe. Może to być między 10% a 100% użytkowników odwiedzających stronę. Google Analytics przedstawi wyniki eksperymentu relatywne do testowanego procentu użytkowników.

Dzięki eksperymentom można znacząco zoptymalizować swoją stronę internetową, a co za tym idzie - zwiększyć swoje przychody. Koniec ze sporami, który element strony wygląda lepiej. Można to po prostu przetestować i sprawdzić, który wariant bardziej odpowiada użytkownikom, a to ich głos sie liczy, bo to oni są naszymi klientami.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł