Blog Truszkowscy strategicznie

opublikowano: 2014-11-18

Ewa Truszkowska

5 prostych elementów skutecznego marketingu

Jednym z najczęstszych błędów strategii marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw jest wzorowanie się na światowych gigantach rynkowych, takich jak Coca-Cola, Nike itp. Skuteczność ich działań nie oznacza jednak, że sprawdzą się one także w przypadku Twojej firmy.

Strategie marketingowe dużych firm skupiają się na budowaniu marki (brandingu). Ich reklamy trafiają do milionów ludzi na całym świecie, ale też kosztują miliony. Tymczasem działania małych i średnich przedsiębiorstw powinny koncentrować się na skutecznym i niemalże natychmiastowym pozyskiwaniu klientów. Innymi słowy ‒ każdy 1 złoty wydany na marketing powinien być mierzony i powinien się zwrócić w postaci przychodów. Zatem w takim ujęciu reklamy billboardowe, telewizyjne czy proste umieszczenie logo w gazecie nie przyniesie rezultatów.

Pięć elementów skutecznej strategii marketingowej

Poniżej znajduje się pięć elementów skutecznej strategii marketingowej, dzięki którym zwiększysz liczbę swoich klientów.

1. Zaprezentuj ofertę

Celem marketingu jest zdobycie klientów. Jeśli w materiałach marketingowych nie przedstawisz oferty, nie pozyskasz nowych klientów, lecz raczej będziesz budował świadomość marki. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw jest to bardzo trudne, czasochłonne i kosztochłonne. Jeśli masz małą lub średnią firmę i ograniczony budżet marketingowy, Twoim głównym celem powinno być zdobycie klienta. Jeśli będzie on zadowolony, markę zbudujesz niejako przy okazji.

2. Jasno zakomunikuj, co klient ma zrobić

Sama informacja o ofercie nie wystarczy. Naiwne jest zakładanie, że ludzie będą wiedzieli, co zrobić widząc Twój materiał marketingowy. Dlatego powinno się jasno wskazać klientowi, co ma zrobić po zapoznaniu się z Twoją ofertą (stroną internetową, ulotką, folderem itp.). Przedstaw kolejny krok, który klient powinien zrobić (tzw. call to action) – zadzwonić, złożyć zamówienie, pobrać materiał.

3. Mierz wyniki działań marketingowych

Najlepiej jeśli działania marketingowe, które podejmujesz są mierzalne. Wtedy będziesz mógł ocenić ich skuteczność i sens wydawanych na nie pieniędzy. Pozwoli Ci to również je optymalizować – testować i korygować, a także eliminować te nieskuteczne, które pochłaniają dużo pieniędzy, a przynoszą marne efekty.

4. Buduj markę poprzez działania niegenerujące kosztów

Nie ma nic złego w budowaniu świadomości marki – pod warunkiem, że nie musisz za to płacić. Buduj więc markę naturalnie. Bazuj na content marketingu – publikuj informacje lub porady, które są wartościowe dla klientów. Takie działania podejmowane systematycznie przez dłuższy czas zbudują Twoją markę i będą na nią pracowały przez lata.

5. Dopracuj swój przekaz

Czasami zapominany, jak bardzo jesteśmy podobni do innych ludzi. Szczególnie dotyczy to robienia zakupów. Dlaczego zatem próbujemy sprzedawać coś w taki sposób, jaki nas samych nie skłoniłby do zakupów? Czy słysząc w słuchawce telefonu natrętnego sprzedawcę jesteś chętny do skorzystania z prezentowanej przez niego oferty? A czy dokonasz zakupu tylko dlatego, że rozbawiała Cię reklama? Nie sądzę!

Trzeba pamiętać, że klienta może przekonać konkretna korzyść, którą odniesie kupując Twój produkt lub usługę. Dlatego zwróć uwagę na tekst w swoich przekazach marketingowych – czy jest czytelny, czy jasno komunikuje korzyści płynące dla klienta.

Oceń skuteczność swoich działań marketingowych

Spójrz teraz na swoje materiały marketingowe, stronę internetową i sprawdź, czy Twój przekaz jest zgodny z punktami wymienionymi powyżej. Może tracisz środki na coś, co jest niemierzalne i nieefektywne? Czas to zmienić już dziś i wdrożyć skuteczne działania marketingowe.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z przycisków:

Facebook

E-mail

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co tydzień.

dr Jacek Truszkowski

Ekspert w dziedzinie rynków finansowych, marketingu cyfrowego i strategii – doktor nauk ekonomicznych; wieloletni wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Bankowej; ukończył studium podyplomowe dotyczące rynków finansowych na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych; autor kilkunastu publikacji, w tym podręczników dla studentów oraz opracowań wydanych przez Narodowy Bank Polski; pracował dla firm notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych; przygotował kilkadziesiąt strategii oraz kilkaset analiz ekonomicznych przedsiębiorstw; od połowy lat 90. zajmuje się programowaniem, stworzył kilkadziesiąt serwisów internetowych; współtworzył pierwsze polskie start-upy;

Ewa Truszkowska

Strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych – pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce, m.in. dla Kompanii Piwowarskiej; ukończyła certyfikowane studium podyplomowe z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; członek American Marketing Association; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; przygotowała kilkadziesiąt strategii biznesowych i marketingowych; założycielka agencji marketingu cyfrowego specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google Ads – Adpresso; autorka kursu z prowadzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania;

Następny artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł

Poprzedni artykuł

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

przeczytaj artykuł