Firmy powinny budować strategię i prowadzić wszystkie działania marketingowe wokół swoich przewag strategicznych. Co w takim razie sprawia, że daną przewagę można uznać za strategiczną?
Wystarczy sprawdzić, czy cechują ją poniższe wyróżniki.
1. Przewaga musi być rzadka, unikalna. Jakaś przewaga może być bardzo wartościowa, ale nie będzie strategiczna, jeśli będzie ją posiadała również konkurencja – np. mikroskopy w gabinecie stomatologicznym. Z pewnością jest to duża wartość dla pacjenta, jednak w dzisiejszych czasach nie stanowi ona przewagi konkurencyjnej, gdyż mikroskopy są już dość powszechnie dostępne u wielu stomatologów. Żaden gabinet nie powinien więc budować swojej pozycji strategicznej wyłącznie wokół posiadania mikroskopu, gdyż nie jest to już coś wyjątkowo rzadkiego.
2. Przewaga nie może być łatwa do naśladowania. Czasami nasza przewaga może wynikać z tego, co sami stworzymy i czego nie będzie można kupić nigdzie indziej – np. autorski program czy aplikacja do obsługi klienta. Jeśli jednak łatwo stworzyć podobny program, to jego posiadanie nie będzie dla firmy przewagą strategiczną, gdyż bardzo szybko okaże się, że wszyscy konkurenci dysponują już podobnymi rozwiązaniami.
3. Przewaga musi być trudna do zastąpienia. Nawet jeśli coś jest unikalne i trudne do skopiowania, ale łatwo można znaleźć jego substytut, to wtedy również przewaga nie będzie miała charakteru strategicznego.
Co może być przewagą strategiczną, a co nie?
Wokół czego należy więc budować strategię, aby konkurencja nie mogła tego przechwycić, podrobić lub znaleźć substytutu? Kiedyś przewagą strategiczną mogło być posiadanie czegoś (np. jakiegoś specjalistycznego sprzętu), co miało bardzo wysoką cenę, przez co większości (lub wszystkich) konkurentów nie było stać na taki zakup. Była ona naturalną barierą, trudną do pokonania dla konkurencji. Obecnie – w dobie dostępnych powszechnie kredytów i rozmaitych dotacji – cena nie jest już barierą nie do przejścia.
Gdzie szukać przewag strategicznych
Dzisiaj przewagi strategicznej lepiej szukać wśród kompetencji pracowników lub ich połączeniu z zasobami, które posiada firma – czegoś takiego nie można bowiem kupić lub w prosty sposób podrobić.
Przewaga strategiczna może też wynikać z połączenia kilku innych przewag – jak w firmie Apple łączącej wyjątkowy design z technologią i oprogramowaniem. Znane są przykłady firm, które w poszczególnych elementach mogą dorównać Apple – np. Sony już od lat 90. udowadnia, że jest w stanie zaprojektować piękne produkty elektroniki użytkowej w ramach najwyższych (najdroższych) modeli danej kategorii produktów. Z kolei pod względem technologicznym Apple dość często bazuje na dostępnych rozwiązaniach (np. jego głównym dostawcą podzespołów jest jednocześnie największy konkurent, czyli firma Samsung), podobnie wygląda sytuacja w przypadku oprogramowania. Jednak – prócz Apple – nie ma innej firmy, która z takim sukcesem łączyłaby te trzy powyższe czynniki jednocześnie, tzn. design, technologie i oprogramowanie.
Poszukaj przewag strategicznych w swojej firmie
Na koniec proponujemy proste ćwiczenie. Jeśli prowadzisz firmę, musisz mieć jakąś strategię. W takim razie wypisz przewagi swojej firmy. Nastąpienie sprawdź, czy spełniają one następujące kryteria:
- przewaga jest unikalna,
- przewaga jest trudna do podrobienia,
- przewaga jest trudna do zastąpienia.
Jeśli okaże się, że twoje przewagi nie mają charakteru strategicznego, to czas najwyższy pomyśleć o nowej strategii lub dostosować obecną. Zrób to już dziś, abyś nie przespał momentu, w którym konkurencja Cię przegoni, wykorzystując do tego coś, co uważałeś za przewagę swojej firmy.
Jeśli potrzebujesz doradztwa lub strategii marketingowej dowiedz się więcej o naszej usłudze Doradztwo i strategie marketingowe