W Polsce składanie zamówienia w sklepach internetowych bardziej przypomina bieg po torze z przeszkodami niż niedzielny spacer. Nie wystarczy proste złożenie zamówienia, trzeba się rejestrować i podawać masę nieistotnych danych. To wszystko trwa – czasem nawet dłużej niż wybór produktu, który chcemy kupić. A przecież im prostszy proces zakupu, tym większa szansa na sprzedaż.
Długi i skomplikowany proces zakupu oznacza spore ryzyko, że klient się podda i nie sfinalizuje transakcji. W sklepie stacjonarnym rzadko zdarza nam się widzieć porzucony koszyk, natomiast w Internecie porzucanie koszyków z zakupami to prawdziwa plaga, przez którą właściciele sklepów tracą pieniądze – pisaliśmy już o tym w we wpisie Dlaczego aż 68 proc. klientów porzuca koszyk w sklepie internetowym i w jaki sposób obniżyć tę wartość?
Tymczasem duże zagraniczne sklepy internetowe już od lat stosują zasadę, że im będzie prostsza forma zakupu, tym większa sprzedaż. Światowy gigant Amazon już w 1999 roku opatentował mechanizm kupowania za pomocą jednego kliknięcia.
Co jest lepsze od jednego kliknięcia? Brak kliknięcia
Amerykańska pizzeria Dominos znana jest z tego, że wykorzystuje nowoczesne technologie do uproszczenia procesu zamawiania. Jednym z jej rozwiązań jest nowa aplikacja Zero Click. Wystarczy stworzyć w niej swój profil, podać dane, adres dostawy i wprowadzić domyślne zamówienia, czyli te pizze, które najczęściej zamawiamy. Nie trzeba już potem wpisywać tych danych ponownie ‒ po uruchomieniu aplikacji zaczyna bić licznik i jeśli w ciągu 10 sekund go nie zatrzymamy, nasze domyślne zamówienie zostanie automatycznie przesłane do pizzerii.
Pracownicy Dominos prawdopodobnie przeanalizowali składane zamówienia, przeprowadzili też badania wśród swoich klientów i dzięki temu zaobserwowali, że bardzo często klienci dokonują tych samych zamówień ‒ mają ulubioną pizzę, zamawiają też ich określoną liczbę. Wychodząc naprzeciw swoim klientom, wykorzystali tę obserwację i wprowadzili aplikację Zero Click, która maksymalnie upraszcza składanie zamówienia.
Kupowanie musi być tak łatwe, jak to tylko możliwe
Jeśli sprzedajesz jakiekolwiek produkty w sieci, myśl zawsze o tzw. user experience, czyli o odczuciach klientów i ich potrzebach (pisaliśmy też o tym w jednym z naszych wcześniejszych wpisów Jak stworzyć personę, czyli archetyp idealnego klienta).
Jak ognia wystrzegaj się gotowych rozwiązań technologicznych. Zdecydowanie lepiej przygotuj odpowiedni system mając w głowie potrzeby swoich klientów. Proces zamówień powinien być tak prosty i szybki, jak to tylko możliwe. Im bardziej ułatwisz klientowi kupowanie, tym większa szansa na to, że sprzedasz produkt, a klient chętnie do Ciebie wróci.
Chcesz sprawdzić czy Twój sklep internetowy może generować większą sprzedaż? Dowiedz się więcej o naszej usłudze Optymalizacja sklepów internetowych.