Każdy serwis internetowy wymaga optymalizacji. Wynajmując nawet najlepszą grupę ekspertów do stworzenia serwisu internetowego nigdy w 100% nie jest się w stanie przewidzieć jak z danego serwisu będą korzystać użytkownicy. Z tego powodu naturalnym cyklem tworzenia każdej strony internetowej jest najpierw jej stworzenie, następnie zrobienie audytu i jej optymalizacja. Trzeba pamiętać, że w dzisiejszych czasach strona powinna być aktywna, a nie tylko pasywna. Z tego powodu można ją ocenić dopiero, gdy sprawdzi się jak korzystają z niej użytkownicy.
Często spotyka się duże korporacje, które robią audyty swoich serwisów, ale tylko pod kątem technicznym i informatycznym. Takie podejście jest zdecydowanie zbyt wąskie. Prawidłowo przeprowadzony audyt powinien ocenić stronę kompleksowo, czyli zarówno od strony marketingowej, czyli sprawdzenia czy strona zachęca do skorzystania z usług jak i od strony technicznej. Truszkowski Consulting Group oferuje swoim klientom usługę, która kompleksowo sprawdza kondycję strony. Audyt marketingowy składa się z kilku części - z analizy marketingowej strony, analizy web usability, analizy statystycznej z wykorzystaniem google analytics oraz analizy architektury informacji.
Analiza marketingowa ma na celu sprawdzenie czy jasno zakomunikowany jest cel strony i przewagi danej usługi / produktu. Czy sposób komunikacji jest odpowiednio przedstawiony i czy zachęca potencjalnych klientów do skorzystania z tej właśnie strony.
Analiza usability ma na celu sprawdzenie (zarówno pod kątem eksperckim jak i na podstawie testów z użytkownikami) na ile łatwo użytkownikowi poruszać się po stronie, odnajdywać informacje, które są mu potrzebne, ile popełnia błędów przez nieczytelne lub nieintuicyjne zaprojektowanie strony oraz na ile przyjemnie korzysta mu się z designu strony.
Analiza statystyczna przy wykorzystaniu narzędzia google analytics ma na celu prześledzenie kondycji strony i wyciągnięcia dodatkowych wniosków na temat użytkowników, źródeł ruchu na stronie, szczegółowej analizy każdej podstrony oraz wielu innych informacji, które pozwalają na odkrycie mocnych i słabych stron danego serwisu internetowego.
Analiza architektury informacji sprawdza rozmieszczenie treści na stronie – czy dane informacje znajdują się tam, gdzie będzie ich szukał użytkownik. Architekura informacji jest uzupełnieniem web usability, ponieważ wpływa na łatwość korzystania ze strony przez użytkownika.
Dlaczego warto robić audyt? W przypadku stron internetowych usability jest konieczne, aby przetrwać. Jeśli strona jest zbyt skomplikowana, trudna do korzystania - użytkownicy ją opuszczą. Jeśli na stronie głównej jasno nie zostanie zaprezentowane co dana firma oferuje i co użytkownicy mogą zrobić na stronie - użytkownicy ją opuszczą. Jeśli użytkownicy gubią się na stronie - opuszczają ją. Jeśli informacje na stronie są niejasne, nie odpowiadają na główne pytania użytkownika - użytkownicy opuszczą ją. Nie ma czegoś takiego jak instrukcja obsługi strony internetowej. Żaden użytkownik nie poświęci czasu na próbie rozwikłania zagadki jak coś znaleźć na danej stronie, gdyż jest wiele innych stron, na których może znaleźć to czego szuka. Opuszczenie strony to pierwszy odruch w przypadku napotkania trudności. Ponadto w przypadku sklepów internetowych jest zasada, iż jeśli nie możesz znaleźć produktu, to również nie możesz go kupić. Dlatego w przypadku przeprowadzania audytu dla sklepów internetowych korzystamy z wyników badań przeprowadzonych w USA na podstawie których powstało kilkaset wytycznych dotyczących elementów na stronie sklepu internetowego, które powinny być zachowane z punktu widzenia usability.
To wszystko jednak nadal nie wystarczy. Nawet jeśli użytkownik znajdzie produkt, usługę czy informacje, której szuka to tylko wtedy odniesiesz sukces, jeśli zdołasz go przekonać, że to z Twojej usługi warto skorzystać, że masz przewagę w stosunku do 1000 innych firm, które oferują coś podobnego. Z tego powodu uzupełnieniem web usability i architektury informacji musi być analiza marketingowa, która przekona użytkownika strony do pozostania Twoim klientem.