10 prostych zasad pisania dobrych tekstów na firmowy blog

Strategia
5 MINUT
Zobacz wszystkie wpisy
Ewa Truszkowska
Strateg biznesowy i marketingowy

Zainteresowanie czytelnika trudno zyskać, ale łatwo stracić. Z tego powodu warto, aby każdy tekst na blogu był dobrze napisany.

Dobrze napisany tekst to taki, który będzie łatwy do przeczytania i zrozumienia. Jednocześnie ważne jest, aby wzbudził zainteresowanie czytelnika. Poniżej prezentujemy kilka prostych zasad, które pozwolą to osiągnąć. Wystarczy je przeczytać, wydrukować, zawiesić nad biurkiem… a potem zabrać się do pisania.

1. Pisz interesująco już od samego początku

Ważne jest, aby pisać w interesujący sposób już od samego początku tekstu. Internauta w ciągu kilku pierwszych chwil określa, czy warto zainwestować więcej (cennego) czasu i przeznaczyć go na dalszą lekturę. Jeśli nie wzbudzisz szybko ciekawości nie licz, że wygrasz z konkurencją.

2. Pamiętaj o tzw. zasadzie odwróconej piramidy

Tak zwana zasada odwróconej piramidy w pewnym uproszczeniu mówi o tym, że na początku tekstu powinny się znaleźć najważniejsze informacje. Dzięki temu ograniczamy ryzyko sytuacji, w której internauta opuści Twój artykuł zanim dotrze do najważniejszych informacji.

Z naszych obserwacji wynika, że osoby piszące teksty często obawiają się, że jeśli na samym początku „sprzedadzą” główną myśl, którą chcą zaprezentować w danym artykule, to czytelnik nie będzie zainteresowany dalszą lekturą. Nic bardziej mylnego! Pisanie kryminałów z zaskakującym finałem warto pozostawić ekspertom.

3. Pisz zwięźle

Umiejętność zwięzłego przekazywania kluczowych informacji jest niezwykle istotna przy pracy nad wpisem na bloga, a nie tylko w trakcie biznesowej rozmowy. Należy pamiętać, że nic tak nie odstrasza, jak potwornie długi tekst. Szczególnie, że większość internautów ma już kolejne artykuły do przeczytania „zaparkowane” w programach takich jak pocket czy instapaper.

4. Stosuj nagłówki

Pisząc artykuły przeznaczone do Internetu (ale nie tylko) należy stosować śródtytuły (nagłówki). Dzielą one wizualnie tekst na krótsze części, informując jednocześnie czytelnika, o czym będzie mowa w kilku kolejnych akapitach.

Nagłówki stanowią istotny element organizujący treść i wymuszający jego logiczną strukturę. W Internecie dodatkową rolą nagłówków jest ułatwienie czytelnikowi poznania zawartości tekstu i jego wewnętrznej struktury. Dzięki temu łatwiej jest mu go przeczytać, zrozumieć i zapamiętać. Dodatkowo nagłówki są dla internauty bardzo istotne, gdyż pozwalają mu na szybkie określenie czy tekst zawiera przydatne i istotne z jego perspektywy informacje i czy warto poświęcić więcej czasu na jego lekturę.

5. Unikaj fachowego słownictwa

Pisząc artykuł lub go później redagując warto usunąć wszystkie trudne słowa, a w szczególności fachową terminologię (oczywiście jeśli jest to możliwe). Dzięki temu tekst będzie bardziej zrozumiały dla przeciętnego czytelnika i jednocześnie będzie można z nim dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

6. Pisz bez błędów

Teksty, również te publikowane on-line – nie powinny zawierać błędów językowych, ortograficznych oraz interpunkcyjnych. Oczywiście nie można porównywać wpisu na firmowym blogu, który ma z natury mniej oficjalną formę, z artykułem naukowym czy rozdziałem książki. Niemniej jednak należy dołożyć starań, aby wszystkie teksty były napisane poprawnie.

7. Zaciekaw czytelnika

Nieważne czy tekst jest długi czy też krótki – istotne jest, aby był ciekawy. Nic tak dobrze nie pomaga osiągnąć tego celu, jak działające na wyobraźnię przykłady z życia, ciekawe historie i anegdoty. Bezcenne w tym zakresie są również interesujące ilustracje, dane liczbowe i cytaty.

8. Zaproponuj korzyści czytelnikowi

W odniesieniu do blogów, a w szczególności biznesowych, ważne jest to, aby czytelnik po lekturze artykułu mógł z niego wynieść wiedzę pozwalającą ulepszyć działanie swojej firmy. W związku z tym w miarę możliwości postaraj się w tekście odnieść do problemów i potrzeb swoich czytelników.

9. Trzymaj się tematu

Pisząc artykuł należy przedstawić czytelnikowi w jasny sposób główną tezę, a także informacje ją ilustrujące lub wspierające. Należy starać się trzymać głównego tematu i nie umieszczać w tekście przydługich wstępów, dygresji, które nie wnoszą nic do tematu głównego, a jednocześnie utrudniają czytelnikowi zrozumienie całego artykułu.

10. Zachęć czytelnika do działania

W każdym wpisie na blogu powinna znaleźć się jakaś zachęta do działania (call-to-action, CTA) skierowana do czytelnika. Może to być prośba o udostępnienie przeczytanego artykułu na Facebooku czy zachęcenie do pobrania e-booka Twojego autorstwa. Jeśli nie wskażesz czytelnikowi kolejnego kroku to jest to jednoznaczne ze zmarnowaniem szansy na osiągnięcie Twoich celów biznesowych.

Skoro już wiesz, na co zwrócić uwagę pisząc kolejne wpisy na swojego bloga to nie marnuj czasu. Otwórz edytor tekstu i zacznij pracę nad nowym wpisem, który może odmienić losy Twojej firmy.

Ewa Truszkowska
Strateg biznesowy i marketingowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Współwłaścicielka Truszkowski Consulting Group.
Potrzebujesz doradztwa w zakresie marketingu lub strategii marketingowej? Zajrzyj na stronę Strategie dla firm B2B