Przełomowe zmiany w Google Adwords kończące erę pozycjonowania

Strategia
5 MINUT
Zobacz wszystkie wpisy
Ewa Truszkowska
Strateg biznesowy i marketingowy

Kilka tygodni temu, 22 lutego Google ogłosił zmiany w swoim systemie reklamowym. Nad wynikami organicznymi będą się teraz wyświetlały aż cztery reklamy, a nie trzy, jak do tej pory. Zlikwidowane zostały reklamy Google Adwords widoczne obok listy wyszukiwania. Co to oznacza? Pozycjonowanie stron firm będzie miało jeszcze mniejsze znaczenie niż do tej pory.

Co się zmieniło w Google Adwords?

Wcześniej, po wpisaniu hasła do wyszukiwarki, czasem pojawiało się nam aż jedenaście reklam (trzy nad wynikami organicznymi i trzy pod nimi oraz pięć z prawej strony ekranu, tuż obok wyników wyszukiwania). Teraz zlikwidowana została boczna sekcja z pięcioma reklamami, a nad listą wyników organicznych pokazują się nam maksymalnie cztery, a nie trzy reklamy. Niezmieniona została liczba wyników płatnych pod wynikami organicznymi ‒ nadal będą to trzy reklamy. Łącznie więc zamiast jedenastu płatnych wyników zobaczymy ich siedem.

Google poinformował, że cztery reklamy pokażą się wtedy, kiedy zapytanie będzie miało charakter komercyjny, tzn. kiedy istniało będzie duże prawdopodobieństwo, iż użytkownik chce dokonać zakupu lub szuka określonej usługi (w przeciwnym razie nadal wyświetlane będą trzy reklamy).

Jakie są konsekwencje zmian w Google Adwords?

1. Dalszy wzrost znaczenia Google Adwords dla sukcesu firm

Wniosek: Ograniczona widoczność wyników organicznego wyszukiwania bez przewijania strony doprowadzi do dalszego ograniczenia roli prostego pozycjonowania firmowej strony prezentującej ofertę. Zanim klient zobaczy ofertę Twojej firmy w wynikach organicznych, z pewnością kliknie w link konkurencji w Adwords.

Na większości komputerów, jeśli nie przewiniemy ekranu, widać tylko cztery reklamy Google Adwords, co oznacza, że znaczenie pozycjonowania spadło teraz praktycznie do zera. Jeszcze kilka lat temu mówiło się, że wyniki płatne są mniej wartościowe, a prawdziwym sukcesem było znalezienie się w pierwszej dziesiątce organicznych wyników wyszukiwania. Gwarantowało to wyświetlenie linku do naszej strony na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Po zmianach pozycjonowanie nie jest tak ważne i może nie dać spodziewanego efektu, ponieważ pierwsze miejsce i tak nie będzie widoczne na ekranie, nie mówiąc o pozostałych dziewięciu wynikach z pierwszej dziesiątki. A użytkownik, który znajdzie odpowiedź na swoje pytanie w wynikach Google Adwords, nie będzie przewijał strony dalej.

2. Wzrost konkurencji w Google Adwords

Wniosek: Spadek liczby dostępnych miejsc w Google Adwords doprowadzi najprawdopodobniej do wzrostu konkurencji i ceny za kliknięcie. Z tego powodu ważniejsze niż kiedykolwiek będzie zatrudnienie profesjonalnej firmy prowadzącej kampanię Google Adwords.

Teraz na ekranie jest mniej miejsca przeznaczonego na reklamę ‒ od razu wyświetlają się tylko cztery wyniki, a wcześniej było ich osiem. To sprawia, że konkurencja w Google Adwords związana z konkretnym zapytaniem będzie większa niż dotychczas. Najprawdopodobniej przełoży się to na wzrost ceny za kliknięcie, a umiejętność prowadzenia kampanii w Google Adwords zyska większe znaczenie. Będzie trzeba bardziej precyzyjnie dobierać frazy, używać zbliżonych dopasowań, często poszukiwać fraz z tzw. długiego ogona itp. Takie działania pozwolą nam na optymalne wykorzystanie budżetu w sytuacji, gdy koszt za kliknięcie będzie wyższy niż wcześniej.

Wnioski

Jeszcze do niedawna można było zastanawiać się, czy lepiej postawić na Google Adwords, czy jednak na pozycjonowanie. Google swoim posunięciem przypieczętował schyłek roli pozycjonowania jako narzędzia służącego do prostego zaprezentowania oferty klientowi. Jeśli chcemy szybko i efektywnie dotrzeć do klientów, powinniśmy skorzystać z Google Adwords.

Sytuację idealnie podsumował jeden z naszych klientów: „Dzisiaj już nie jest pytaniem, czy korzystać z Google Adwords. Problem polega na tym, jak dużo pieniędzy przenieść z innych form promocji w sieci na Google Adwords. Google Adwords to swoista forma płatności za to, żeby zostać znalezionym przez klientów.” (O skuteczności Google Adwords pisaliśmy już w naszym innym wpisie: Studium przypadku: Google Adwords skuteczniejsze od pozycjonowania i Google Shopping).

Jeśli nie korzystasz jeszcze z Google Adwords, powinieneś zacząć jak najszybciej! A jeżeli już korzystasz, upewnij się, czy prowadzisz swoje działania w sposób efektywny!

Chcesz, aby Twoje produkty i usługi były efekywnie promowane w Google Adwords? Dowiedz się więcej o naszej usłudze Prowadzenie kampanii Google Adwords.

Ewa Truszkowska
Strateg biznesowy i marketingowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Współwłaścicielka Truszkowski Consulting Group.
Potrzebujesz doradztwa w zakresie marketingu lub strategii marketingowej? Zajrzyj na stronę Strategie dla firm B2B